Dotace má spojit České Budějovice se světem, její zadání je ale prý účelové

České Budějovice – Modernizované letiště v Plané u Českých Budějovic se má stát uzlem, který spojí jihočeskou metropoli se světem a nahradí chybějící infrastrukturu v podobě železničního koridoru a dálnice. Kraj a město ovšem na přeměnu zchátralého vojenského areálu na moderní odbavovací prostor pro mezinárodní lety nemají dostatek peněz. A tak i tady mají přijít na pomoc evropské dotace. Jenže už se zvedá první vlna kritiky. Dotace pro slibně naplánovaný projekt byla podle opozice vypsána tak, že na ni nedosáhne nikdo jiný, což odporuje unijním pravidlům.

První etapa rekonstrukce původně vojenské základny už úspěšně proběhla. Za 60 milionů korun prošel opravou třeba jeden z bývalých vojenských objektů a proměnil se v novou administrativní budovu, kterou bude společně sdílet ředitelství letiště spolu s cizineckou policií a pasovou službou. Do nového hávu se oblékla i řídicí věž.

Následovat by teď měla stavba terminálu, nových silnic a oprava ranveje. Rozpočet je oproti první fázi asi desetinásobný. Rozhodující roli sehrají evropské dotace. „Jedná se o 20 milionů eur, takže v aktuálním kurzu zhruba půl miliardy korun. V současné době probíhá zpracování žádosti,“ popsal aktuální stav ředitel Jihočeského letiště České Budějovice Ladislav Ondřich.

Reportáž Petra Šuleře (zdroj: ČT24)

„Samotná dotace je vypsána ryze účelově, to znamená, že v podstatě není možné, aby ji využil někdo jiný,“ řekl poslanec Vojtěch Filip (KSČM).

Problém je ale v tom, že tato dotace oficiálně nesmí být od začátku určena pro jediný projekt. Teoreticky o ni může zažádat kdokoli. V tomto případě to ale, podle podmínek výběrového řízení, musí být kraj na jihu a západě Čech, který zároveň vlastní mezinárodní letiště. Těch ale není moc. „V rámci ROP Jihozápad působí dva kraje Jihočeský a Plzeňský, na jejichž území, pokud vím, působí dvě taková letiště, takže žádosti očekáváme v řádu jednotek,“ prohlásil mluvčí ROP Jihozápad Adam Koralík. Podle opozice je ale vše trošku jinak. Zadání dotace ve skutečnosti vyhovuje jen jediný projekt a jihočeské letiště už s evropskými penězi od zahájení rekonstrukce počítalo.

Navíc se opozici nelíbí ani samotný projekt, který počítá s tím, že letiště bude provozovat akciová společnost napůl vlastněná krajem a městem České Budějovice. To by ale mohlo nabourat jejich rozpočty, alespoň ze začátku podle opozice letiště vydělávat nebude. „Samozřejmě je velké riziko, že kraj a obce budou nuceny provoz letiště dotovat,“ varoval krajský zastupitel Vladimír Pavelka (KDU-ČSL).

Budějovický primátor: Letiště si dotaci zaslouží

EU už letišti pomohla s nákupem hasičského vozu

Za peníze z Evropské unie už letos letiště pořídilo speciální hasičské vozidlo. Stálo přes 22 milionů korun. Dotace z Regionálního operačního programu Jihozápad pokryla 85 procent jeho pořizovací ceny.

Primátor Českých Budějovic Miroslav Tetter (KDU-ČSL) ale na tom, že se letiště snadno dostane k evropským penězům, nic špatného nevidí. „Peníze tam byly dány záměrně a letiště slouží. To by byla hrozná chyba, kdybychom to teď zastavili,“ podotkl.

A letiště by mělo i solidně vydělávat. „Marketingová studie říká, že bychom pět let po otevření provozu mohli odbavit víc než 300 tisíc cestujících, což na výnosech pro nás znamená víc než 130 milionů korun,“ tvrdí Ondřich.

Za evropské peníze se začne stavět na jaře

Dotaci, kterou nemůže dostat nikdo jiný, bude mít kraj definitivně přiklepnutou letos na podzim a stavba nového terminálu a dalších budov včetně ubytovacích kapacit by měla začít příští rok na jaře. Novým terminálem by měli pasažéři procházet za 2 až 3 roky.

Peníze na modernizaci letiště mají přijít z evropských strukturálních fondů přes Regionální operační program NUTS Jihozápad. Zatím má letecký přístav v Plané status veřejného vnitrostátního a neveřejného mezinárodního letiště s vnější hranicí. Za peníze z evropských fondů by se ale měl přeměnit na otevřené mezinárodní letiště, a vytvořit tak konkurenci asi 90 kilometrů vzdálenému rakouskému Linci.