Bárta k trestnímu oznámení využil i informace BIS, Bazala se hodlá bránit

Praha - Při rozhodování o podání trestního oznámení na bývalého ředitele nákladního železničního dopravce ČD Cargo Josefa Bazalu vycházel ministr dopravy Vít Bárta kromě auditu firmy KPMG i z interních dokumentů ministerstva dopravy, mezi nimiž byly také informace BIS. V diskusním pořadu Otázky Václava Moravce to potvrdil sám Vít Bárta. Exšéf ČD Cargo Josef Bazala se hodlá vůči trestnímu oznámení bránit. V Otázkách vyslovil názor, že BIS manipuluje s veřejným míněním v jeho neprospěch, za čímž stojí konkrétní lidé, jejichž jména nehodlá nyní sdělovat.

Na podivné hospodaření ČD Cargo upozorňovala podle Otázek i Bezpečnostní informační služba. Ve veřejně přístupné výroční zprávě lze najít: „Nejvýraznějším negativním jevem při správě státního majetku byly snahy podnikatelských a vlivových skupin získat prostřednictvím lobbistů vliv na významná rozhodnutí při správě státního majetku, zejména na přidělování státních zakázek či dotací.“

Podle Bárty hrozila firmě ČD Cargo pod Bazalovým vedením ztráta řádově až v desítkách procent. Ministr se přitom opírá o výsledky mimořádného auditu zadaného jediným akcionářem firmy - Českými drahami.

Vít Bárta v OVM

„Ze všech interních dokumentů, které mám k dispozici, vychází to, že zde docházelo k aktivitám, které byly pro společnost ČD Cargo ekonomicky velmi nevýhodné, a z toho lze usuzovat, že v tom není jen hloupost manažerů, ale i úmysl.“



Rychlost Bártova rozhodování plynula podle jeho slov i ze skutečnosti, že u společnosti ČD Cargo hrozí ztráta, o níž sám ministr nemá informace. Právě tato rychlost měla mít psychologický vliv na manažery na nižších pozicích, aby se zamezilo dalším nekalým skutečnostem ve firmě. Navíc podle Bárty je nutné umět ukázat na konkrétní lidi, kteří mají odpovědnost za konkrétní činy. 

Bazala se bude vůči trestnímu oznámení bránit

Exšéf ČD Cargo v Otázkách zpochybnil audit KPMG, který podle něj ještě nebyl dokončen, a přesto se z něj vychází. Bazala se hodlá bránit vůči trestnímu oznámení, které na něj v souvislosti s možným tunelováním firmy podal Bárta. Tvrdí, že BIS manipuluje veřejným míněním v jeho neprospěch a že ví o konkrétních lidech, kteří za tím stojí. Jejich jména ale uvést nechtěl. Dodal také, že až dokončení auditu teprve ukáže polopravdy, které se za poslední půlrok zveřejňovaly.

Josef Bazala v OVM

„Já opravdu ta jména uvádět nebudu, jsou to osoby, které se ale pohybují v blízkosti generálního ředitele Žaludy, a ty samozřejmě manipulují s médii, a proto mám celou řadu důkazů a už jsem podnikl příslušné právní kroky. Budu se právně bránit.“


Jaká je hodnota ČD Cargo a kdo je jeho hlavním partnerem?

Letošní výsledek je podle Josefa Bazaly naplánován na zisk 150 milionů před zdaněním, pololetní hospodaření zůstalo na nule, druhé pololetí je vždy výrazně lepší. Tržní hodnota se pohybuje kolem 12 až 13 miliard korun a základní kapitál ČD Carga je 8,5 miliardy korun, tvrdí Bazala. Podle něj tato čísla znamenají, že firma úspěšně přestála krizi, a to i s těmi kritizovanými zakázkami. Bárta k tomu připomněl, že jen na bonusech pro ČD Cargo bylo loni vyplaceno 160 milionů korun. 

Bárta rovněž poukázal na skutečnost, že největším zákazníkem ČD Cargo je společnost Speditrans, jejímž vlastníkem byl právě Josef Bazala. Ten se sice firmy Speditrans vzdal poté, co nastoupil do čela ČD Carga, nicméně podle Bárty tato společnost nemá jasnou vlastnickou strukturu. 

Josef Bazala svůj Speditrans v roce 2003, před příchodem do Českých drah, prodal příteli a spolupracovníkovi ze Speditransu Miroslavu Chytilovi. Ten byl majitelem firmy do května 2004, kdy firmu prodal jejich společné známé. Ta ji nakonec odprodala společnosti Čechofracht. Hlavním partnerem Čechofrachtu je právě ČD Cargo, které řídil Josef Bazala. Více o vztazích ČD Cargo se soukromými přepravci v pořadu ČT Reportéři.

Onderka: „Doufám, že Bárta bude podobně rychlý i u Českých drah“

Oponent ministra v Otázkách Václava Moravce, stínový ministr dopravy za ČSSD Roman Onderka, považuje za nestandardní, že sám ministr Bárta podal trestní oznámení, neboť podle něj neměl dostatek času na to, aby dostupné informace prostudovali například tři renomovaní právníci, kteří by se shodli na názoru. Ministr tvrdí, že materiály BIS obsahují utajované skutečnosti, a tudíž se musel s těmito informacemi ministr seznámit sám, a nemohl je tak nechat prostudovat právníky.

Bárta chce ve spolupráci s ředitelem Českých drah Petrem Žaludou vedení Carga vyměnit. Stínový ministr dopravy ČSSD ale doporučuje, aby hlavy padaly i v mateřských Českých drahách. Bárta o odvolání Žaludy mluvit nechtěl. Neřekl ale ani, jestli za ním stojí. Situaci kolem nákladního železničního dopravce už probral s premiérem Petrem Nečasem a o dalších personálních změnách budou ještě jednat.

Roman Onderka (ČSSD)

„Razantnost mi nevadí, vadí mi rychlost. Když byl pan ministr tak rychlý u Carga, já doufám, že bude tak rychlý i u Českých drah.“

Onderka se domnívá, že informace k řízení ČD Carga by Bártovi měla sdělit ODS, neboť její lidé stáli poslední čtyři roky ve vedení ministerstva. „Všechny resortní podniky, a mezi nimi i ČD Cargo, jsou sice řízeny manažery, nicméně do dozorčích rad jmenuje své lidi ministerstvo dopravy, které bylo řízeno ODS a posléze ve Fischerově vládě kandidátem ODS.“

Vydáno pod