České loděnice dokončily poslední tři lodě a nejspíš končí

Děčín – České loděnice v Děčíně nejspíš končí. Doky ještě opustí poslední tři lodě, potom firma ukončí svou činnost. Problémy sužovaná společnost totiž nemá další zakázky a podle obchodní ředitelky společnosti Daniely Čálkové už rozdala všem svým zaměstnancům výpovědi. Jedinou nadějí na přežití jsou jednání o vstupu nizozemského investora. Ta se ale protahují a termín jejich uzavření není znám.

Hodnotou posledních tří lodí zamávala krize, stejně jako firmou

Ještě na začátku roku společnost zaměstnávala 184 lidí. Přes sto z nich ale během jara odešlo. O vstup do Českých loděnic se zajímá nespecifikovaná firma z Nizozemska, která by podle Čálkové měla přinést know-how i lukrativnější zakázky. Tím by byl vyřešen jeden z nejpalčivějších problémů loděnic.

Obchodní ředitelka společnosti Daniela Čálková

„Nemáme už bohužel podepsaný žádný nový kontrakt. I když o investorovi stále jednáme, není zřejmé, kdy by se to mohlo uzavřít, a tak jsou ve výpovědi i zbylí lidé.“

Společnost vlastní tři závody, jeden v Děčíně a dva v Ústí nad Labem, kde jeden pronajímá. Oba zbylé už jsou prakticky bez práce a čekají na svůj další osud. Přesto ještě na prodej čekají tři téměř hotové lodě. Jedná se o dvě menší říční lodě a jednu velkou třídy Combicoaster. Firma je staví pro nizozemské zákazníky a jejich hodnota činí zhruba sto milionů korun. Sama Čálková však hovoří jen o „řádově milionech eur“. Cenu posledních lodí totiž výrazně snížila i hospodářská recese.

Odběratelé lodí nemají pro nové kousky využití

Zákazníci lodě kvůli recesi získají prakticky nevybavené, některé dokonce téměř jako holý trup. „Situace na trhu je taková, ani jejich odběratelé pro ně nemají moc využití a budou je zřejmě sami skladovat a v případě potřeby si je vybaví sami,“ řekla Čálková.

Právě nizozemští a němečtí zákazníci v posledních letech dokům zajišťovali tržby okolo 300 milionů korun ročně. Společnost ze sta procent vlastní firma ČL Invest.