ÚOHS chce zrychlit rozhodování v tendrech

Brno - Rychlejší rozhodování v oblasti veřejných zakázek, tak zní budoucí plán Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) podle jeho předsedy Petra Rafaje. V současnosti totiž trvají správní řízení měsíce, v některých případech se jedná o více než půl roku. Realizaci zakázky často týdny nebo měsíce blokuje předběžné opatření ÚOHS platné do nabytí právní moci rozhodnutí. A to i u zakázek, kdy antimonopolní úřad nakonec nezjistí porušení zákona.

„Je to věc, na které se pracuje neustále. Proces posuzování se za poslední rok zrychlil, i tak jsou ale lhůty poměrně dlouhé,“ vysvětlil Rafaj. Podle něj je prioritou zvýšení rychlosti řízení u zakázek financovaných z evropských fondů. I v těchto případech dochází k situacím, které zadavatelům komplikují čerpání unijních prostředků.

Standardní lhůta rozhodování je dle odborníka z advokátní kanceláře MT Legal Milana Šebesty vždy 30 dnů od zahájení řízení. Pokud jde o zvláště složitý případ, jsou to měsíce dva. ÚOHS rozhoduje dvoustupňově, přičemž ve druhém stupni běží lhůta až od předání spisu prvostupňovým orgánem, který na to má 30 dnů: „Naše zkušenosti říkají, že ve standardní lhůtě rozhoduje ÚOHS spíše výjimečně.“

Například druhostupňové řízení v případu obří zakázky na likvidaci ekologických škod by tak mohlo být v rozporu se správním řádem. Prvostupňová rozhodnutí o vrácení konsorcia PPF do hry o zakázku byla vydána začátkem října loňského roku. Druhostupňové řízení bylo uzavřeno před několika dny. Tento případ přitom patří k těm vůbec nejrozsáhlejším a nejsložitějším.

ÚOHS využívá podle Milana Šebesty maximální přípustné správní lhůty jako v uvedeném případě poměrně často a ne vždy se mu daří v těchto lhůtách rozhodovat: „V jednom případě jsme v zastoupení klienta čekali na finální rozhodnutí více než půl roku. Rychlost rozhodování vnímáme jako problém zejména u tendrů, u kterých zadavatel musí řešit určité své potřeby, které nelze jednoduše odložit.“ Podle něj nese část viny často i zadavatel díky liknavosti z hlediska času a kvality vypracování zadávacích podmínek. V některých případech pak podle Šebesty města a obce musejí hledat i řešení přechodné, které však opět může být dodavateli napadeno. Výsledkem je pak podle odborníka začarovaný kruh.

Antimonopolní úřad dohlíží nad zadáváním veřejných zakázek od roku 1995. V průběhu loňského roku zahájil celkem 309 správních řízení. Celkem se veřejnými zakázkami na úřadě zabývá kolem 30 odborníků, což je zhruba třikrát méně, než je tomu u obdobné instituce na slovenském území.

Vydáno pod