Splavňování Vltavy je v jižních Čechách v plném proudu

České Budějovice – Přibližně ve třetině jsou práce na splavnění Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Největší vodohospodářský projekt v novodobé české historii zatím spolkl stovky milionů korun, první stavby jsou už hotové. Nevládní organizace nebo kraj ho ale označují za kontroverzní. Peníze by podle nich bylo možné použít účelněji.

Splavnění třiatřicetikilometrového úseku mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou bude stát asi dvě miliardy korun. Tři čtvrtiny platí Evropská unie. Ambiciózní projekt zahrnuje například prohloubení vltavského koryta, vybudování přístaviště v Českých Budějovicích a plavební komory v Českém Vrbném. Pokud by se nebrala v potaz stavba velkých přehrad, jednalo by se o největší vodní stavbu v historii Česka. „Základní cíl je zvýšit turistickou atraktivitu regionu, ale samozřejmě jsou podstatné i ekonomické přínosy a vznik nových pracovních míst,“ vysvětluje přínosy stavby mluvčí Ředitelství vodních cest Václav Straka.

Loni se celý projekt potýkal s nepřízní počasí. Přes rozestavěné obratiště, tedy místo určené k otáčení lodí, i některé další stavby se prohnaly hned dvě povodňové vlny. Obyvatelé krajského města zase protestovali proti využití cyklostezek pro dopravu vytěženého štěrku a bahna. Stavby v centru Českých Budějovic jsou už ale hotové.

Reportáž Petra Šuleře (zdroj: ČT24)

Kraj zahájení ambiciózního projektu před třemi roky vítal. Teď ale změnil názor. Vytýká mu vysokou finanční náročnost a otázkou je podle něj i samotná životaschopnost projektu. „Pokud by se třeba rozmělnil do několika menších projektů, bylo by to asi efektivnější,“ říká Vladimíra Pavlová z krajského úřadu.

Primátor a starostové měst ležících na Vltavě s tím ale nesouhlasí. Má jít o novou turistickou atrakci a prohloubení řeky a opravy hrází mají chránit níže položené domy před povodněmi. Města navíc těží i ze samotných staveb. Pro několik firem jsou zakázky ve Vltavě klíčové. „V době krize tady Evropská unie financuje projekt za miliardy, a to jsou desítky a stovky pracovních míst,“ pochvaluje si například starosta Hluboké nad Vltavou Tomáš Jirsa (ODS).

Až čtyřicetimetrové lodě by se mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou měly objevit nejpozději v roce 2013. Přerušení prací na první etapě je podle ředitelství vodních cest nemyslitelné, stát by totiž musel vrátit peníze Evropské unii. Osud dalších staveb na Orlíku a na Slapech je ale vzhledem k plánovaným škrtům ve státním rozpočtu nejistý.