Japonští rybáři chtějí zvrátit trend a přilákat k on-line nakupování ryb

Tokio - Mladí Japonci stále více podléhají životnímu stylu Západu, což platí i v jídle. Tradiční ryby a mořské plody z japonských talířů postupně vytlačují špagety a hamburgery. Pro zemi, která vždy patřila k největším světovým mocnostem, co se týče rybolovu, se jedná o velký paradox a problém. Rybáři proto zkouší novinku, kterou je obchod s rybami po internetu.

Japonci mohou nyní nakupovat čerstvé ryby z pohodlí svého domova. Stačí jen rozkliknout příslušné webové stránky a prostřednictvím kamer se ocitnou přímo na rybářské lodi. „Chceme, aby si naši zákazníci užili celý proces a měli pocit, jako kdyby chytali ryby s námi,“ říká zaměstnanec on-line obchodu Toshiharu Chiba.

Princip nákupu je jednoduchý. Zaměstnanec on-line obchodu, který je přímo na lodi, navrhne po dohodě s rybářem cenu. Když s ní zákazník doma u monitoru souhlasí, je koupě uzavřena. Jde o přímý obchod, ze kterého vypadne hned několik prostředníků.

Rozmach rybího on-line nakupování v Japonsku (zdroj: ČT24)

Tomihiro Sagawa, rybář

„Ryby na internetu prodáváme většinou za vyšší ceny než na trhu. A i když je prodáme za stejnou sumu, do kapsy nám jde díky přímému spojení se zákazníkem víc peněz. V budoucnu chci přes internet podnikat ještě víc.“

Japonci zatím na tuto formu obchodu spojenou s čerstvými rybami slyší. Podobná webová stránka vznikla také na Twitteru. Zde jsou nabízeny mořské plody prostřednictvím aukce. Obchod funguje teprve šest týdnů, ale prodej už vzrostl téměř o polovinu. Aukcí, které probíhají jednou týdně, se účastní tisíc lidí. „Je to opravdu vzrušující. Abych rybu získala za co nejnižší cenu, musím nákup správně načasovat,“ vysvětluje zákaznice on-line obchodu s rybami.

Japonci dávají před rybami čím dál více přednost savčímu masu

Zájem o ryby klesá v Japonsku dlouhodobě. Jedna rodina za ně vloni měsíčně utratila v průměru necelých 1500 korun. Jedná se o čtvrtinu méně prodejů než v roce 2000. Obírání rybích kostí se nelíbí zejména dětem. Své udělala také krize a ceny oblíbeného tuňáka nebo lososa rostou. Japonci snědli poprvé méně ryb než masa už v roce 2006.

  • Japonští rybáři zdroj: AFP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1868/186750.jpg
  • Japonský rybí e-shop autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1868/186761.jpg
  • Sushi zdroj: flickr.com http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/969/96875.jpg
Vydáno pod