Moravskoslezský kraj si bude kvůli zastaveným stavbám stěžovat přímo Bártovi

Moravskoslezský kraj - Vlnu nevole vyvolal v Moravskoslezském kraji seznam silnic, jejichž stavbu chce ministerstvo dopravy zastavit. Ze čtyř už rozestavěných silnic jsou hned tři právě v tomto regionu. Kromě toho další dvě důležité dopravní tepny, na které lidé čekají už léta, stát ani stavět nezačne. V pondělí proto chtějí zástupci hejtmanství i dotčených měst a obcí přednést svou stížnost přímo ministru dopravy Vítu Bártovi.

Ministerstvo dopravy začíná šetřit. V pondělí zastavilo všechny železniční stavby, dnes i některé silniční. Moravskoslezský kraj postihly škrty velmi těžce. Snad nejvíce na ně doplatí Bohumín. Hluk, prach a zdlouhavé objížďky kvůli stavbě dálnice už obyvatele Bohumína trápí přes dva roky. Teď zjišťují, že konec je v nedohlednu. Starý skřečoňský most uprostřed města přitom nechala radnice strhnout pouze pod podmínkou, že státu nedojdou peníze na stavbu nového. Přesně to se ale stalo. „První, co mě napadlo, bylo, že to je rozhodnutí nekompetentní, zřejmě poradci radí panu ministrovi špatně,“ myslí si místostarosta Bohumína Josef Plášil.

Zpráva o zastavení stavby zasáhla například i Frýdek-Místek. Obchvat nutně potřebuje. Městem denně projede 45 tisíc aut. „Už když se v pondělí objevily první zprávy, napsal jsem osobně dopis panu ministru Bártovi, aby se touto situací zabýval a osobně jsem ho pozval do Frýdku–Místku, aby viděl, jak strašné podmínky teď ve městě máme,“ řekl náměstek primátora Frýdku-Místku Petr Cvik.

Rozhodnutí ministerstva dopravy způsobí problémy i Ostravě, v jejímž centru zůstane rozestavěný dálniční přivaděč. Bouří se i Opava, která se lepšího spojení s krajským městem jen tak nedočká. „Mnoho rozhodnutí, která v posledních 14 dnech z ministerstva přicházejí, ať už těch v definitivní podobě, nebo těch, která jsou jen avizována dopředu, je opravdu šokující,“ nešetří kritikou náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.

Podle ministra dopravy Víta Bárty se ale šetřit musí. Nemá dost peněz - hlavně proto, že příjmy státu jsou nižší, než se předpokládalo. „Když to shrnu, dostali jsme se bez sto milionů do minusu pět miliard korun,“ potvrdil ministr Bárta. Stavby ale nejsou to jediné, na čem chce ministr dopravy ušetřit. Zvažuje také, že by na železnici snížil počet rychlíků a zrušil některé tratě. Jen v Moravskoslezském kraji je jich ohroženo šest.