Bárta: Peníze na železnici v příštím roce vrátíme z budoucích úspor

Praha - Ministr dopravy Vít Bárta včera nevyhověl protestům zástupců Moravskoslezského kraje. Bárta minulý týden pozastavil v rámci úsporných opatření přes desítku silničních staveb, z toho většinu právě na Moravě. Úspory ale nakonec odnesla nejvíce železnice, kde ministr zastavil výstavbu všech koridorů, tedy celkem 31 staveb. Peníze by se na ni měly vrátit v příštím roce z budoucích úspor. Předchozí ministři dopravy podle Bárty spustili neuváženě stavební boom, který byl velkorysejší než možnosti státní kasy. Ministr uvažuje rovněž o rozšíření konkurenčního prostředí v oblasti stavitelství na ministerstvu dopravy či zdražení dálničních známek a mýtného.

Ještě letos musí stát na dopravě ušetřit 1,5 miliardy korun. Úspory v rozpočtu nejvíce dopadly na Moravskoslezský kraj. Delegace kraje a dotčených obcí proto u Bárty orodovala, aby verdikt přehodnotil – zatím ale neúspěšně. Bárta slíbil, že udělá vše, aby napravil nepříjemnou situaci v Moravskoslezském kraji už v roce 2011. „V tuto chvíli se ovšem s rozhodnutím nedá nic udělat. Rozhodli jsme se tento rok škrtat na úkor staveb, a ne například na úkor platu učitelů,“ konstatoval ministr.

Exministři dopravy podle Bárty neuváženě spustili stavební boom a firmy postupně zvyšovaly ceny. „Uvažuji o rozšíření konkurenčního prostředí v oblasti stavitelství na ministerstvu dopravy,“ prohlásil ministr. Na trh by tak mohla být vpuštěna například některá z čínských firem.

Hyde Park ČT24 (zdroj: ČT24)

Bárta o zastavení staveb:

„Rozhodnutí jsem udělal se čtrnáctidenním zpožděním, než jsem ho podle regulí udělat měl. Žádal jsem mezitím stavební firmy o slevy a hledal jsem úspory i ve vlastním rezortu. Postupně jsem mohl z toho seznamu 51 staveb některé odškrtnout.“


Zastavením staveb železničních koridorů podle ministra Česko o peníze z unie nepřijde. „EU velmi vítá mou snahu o efektivizaci při výstavbě dopravních staveb. Bude jiný systém financování tak, abychom o peníze nepřišli,“ pronesl Bárta.

Bárta zvažuje zdražení mýtného i dálničních známek

Ministerstvo dopravy se snaží hledat chybějící peníze ve svém rozpočtu i tak, že chce zdražit dálniční známky a mýtné, uvádí dnešní Mladá fronta Dnes. Poplatky za používání silnic a železnic totiž letos nepřinesou tolik peněz, kolik stát plánoval. Chybět budou až 2,5 miliardy korun. Podle ministra dopravy Víta Bárty by se měla snížit taky sazba za dopravu zboží po železnici. Jeho část by se mohla přesunout z kamionů do vlaků.

„Mýto je objektivně ze všech zemí okolo nejnižší u nás a mým zájmem je to změnit,“ uvedl Bárta. Zdražení se má dotknout i ceny dálničních známek. „Hledám ale zároveň cesty, jak ulevit českým dopravcům,“ dodal. Kvůli mýtnému vzniká na ministerstvu pracovní skupina, která má za úkol připravit Bártovi patřičné podklady.

Autodopravci se zdražováním nesouhlasí, podle nich není možné mýtné zvýšit jen tak, kalkulace totiž podléhá evropským pravidlům a odvozuje se od nákladů na stavby nových silnic. Nesouhlasí ani s argumentem, že je mýtné v Česku nejlevnější z okolních zemí.

Na Facebooku se nedávno objevil ministrův profil, který je ovšem dílem vtipálka a pomocí komentářů si dělá legraci například z Jany Bobošíkové či Radka Johna. „Sociálním sítím fandím a mrzí mě, že jsem zatím nenašel čas se tomuto formátu věnovat. Považuji za svou chybu, že toto médium zatím nevyužívám,“ řekl Bárta. Ten alespoň jezdí každý pátek do regionů seznámit se s tamní situací.