Resort dopravy tlačí na kraje, aby rušily nevytížené vlaky

Praha - Ministerstvo dopravy se snaží přesvědčit krajské samosprávy, aby zrušily některé málo využívané vlakové spoje. Důvodem je především snaha ušetřit státní peníze. Současné vedení resortu tak navazuje na trend předchozího ministra Gustava Slamečky, který před časem uvedl, že na řadě míst by se státu vyplatilo platit lidem taxi místo vlaku. Železnice by podle něj měla být páteří veřejné dopravy, na kterou budou navazovat autobusové spoje.

„Stát krajům dává na spoje dotace, proto na ně ministerstvo tlačí, aby provedly nějaké škrty a eliminovaly tratě, které nejsou plně využívané. Jednání je absolutně otevřené, první se uskutečnilo minulý týden,“ uvedl Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva.

Správa železniční dopravní cesty už pro ministerstvo vytypovala některé málo využívané tratě, jak ale zdůraznil Ptačinský, jde především o rušení spojů, a nikoliv tratí. „Jde o to, aby si kraj rozmyslel, co je opravdu nutné držet. Když kraj bude potřebovat méně peněz, je větší pravděpodobnost, že si to bude schopen zaplatit sám,“ doplnil Ptačinský.

Kraje platí Českým drahám za lokálky ročně osm miliard korun, z toho ale necelými třemi miliardami přispívá stát na základě loni uzavřeného memoranda. Zda chce stát tuto sumu příští rok snížit, Ptačinský neřekl. Ministr dopravy Vít Bárta však nedávno naznačil, že všeobecné úspory pocítí i České dráhy.