British Airways ovládla megalomanie, chtějí se stát největšími aerolinkami na světě

Londýn - Britské aerolinky British Airways (BA), které se nedávno dohodly na spolupráci se španělskou Iberií, chtějí dál posilovat. V hledáčku mají dalších dvanáct konkurentů. Šéf britské společnosti Willie Walsh konkrétní jména zatím tají, hodlá ale vytvořit jedny z největších aerolinek světa. Podle listu Financial Times jde ale netradičně převážně o letecké firmy z Asie.

Proces sloučení British Airways se španělskou Iberií by měl být dokončen do konce roku. Nově vzniklý holding International Airlines Group pak začne se skupováním svých konkurentů.

Willie Walsh, generální ředitel British Airways

„Naše ambice je jasná. Chceme upevnit své postavení na trhu. Jde nám o převzetí, případně sloučení společností. O menšinové podíly nestojíme.“

British Airways do čela světových aerolinek? (zdroj: ČT24)

British Airways mají zájem o dvanáct podniků. Polde listu Financial Times jde o společnosti z rychle rostoucích ekonomik, jako je Čína, Indie nebo Brazílie. Dalším kandidátem by mohly být i American Airlines, největší společnost z aliance Oneworld, kam patří i britský dopravce. To by se však nemuselo vyplatit, jak dokládá analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský: „Tyto fúze můžou být pro BA velké sousto. Přeci jen propojit dvě velké firmy může být velmi těžké. Když spojíte dvě společnosti v problémech, tak není zaručeno, že ta nová bude větší a úspěšnější. Dále by se firma musela více zadlužit, což v budoucnu může přinést problémy.“

Ať už aerolinky ve svých konkurentech hledaly spojence nebo je chtěly převzít, většinou šlo o firmy ze stejného kontinentu. Americké Continental Airlines nedávno převzaly United Airlines. V Evropě pak například německá Lufthansa koupila švýcarské Swiss Air a rakouské Austrian Airlines. Britský dopravce ale na rozdíl od svých konkurentů míří dál. „Majetkové propojení není u firem z různých kontinentů až tak obvyklé. Pokud ano tak spíš v euroamerickém prostředí. Mezi evropskými a asijskými společnostmi toto zvykem není,“ dodává Moravanský.

Ztrátové British Airways se snaží akvizicemi a fúzemi snížit náklady. Podle odborníků na letecký průmysl je ale důležité, aby si k tomu našly vhodného partnera. V případě Iberie se jim to povedlo. Zatímco britský dopravce ve druhém čtvrtletí prodělal 3,5 miliardy korun, Iberia se ze ztráty vymanila a dosáhla zisku v přepočtu 766 milionů korun.

American Airlines
Zdroj: ČT24
Vydáno pod