Cestovní kanceláře redukují pobočky. Stěhují je do nákupních center

Praha – Zhruba padesát poboček cestovních kanceláří zmizelo za poslední rok z trhu, poboček v Česku začalo ubývat poprvé po dvaceti letech. Pobočky mizí především v malých městech a v centru Prahy. Lidé proto budou muset za listováním v katalozích, domlouváním a nákupem dovolené jezdit do vzdálenějších lokalit. Nejčastěji se cestovní kanceláře v poslední době přesouvají do nákupních center.

Ještě do konce roku 2008 každým rokem přibylo několik desítek kamenných poboček, V ČR je jich kolem tří a půl tisíce. S nástupem krize ale začali lidé více šetřit a tržby cestovních kanceláří klesají. Pobočky se v důsledku poklesu tržeb ruší, v lepším případě se stěhují do míst s nižším nájmem. Nebo se hledají podnikatelé, kteří si jejich provoz vezmou na svá bedra. „Jedna z možností jak snížit své náklady, je změnit své pobočky na frenčízy, to znamená umožnit svým zaměstnancům, aby se stali podnikateli,“ říká mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež.

Mluvčí CK Fischer Dan Plovajko tento trend potvrzuje. „Frenčízy jsou pro nás v době krize dobré řešení, můžeme tím optimalizovat naše náklady,“ tvrdí Plovajko. S rozsáhlými úsporami přitom začínají i velcí hráči na trhu, jako jsou Čedok nebo Exim Tours. Obchodní ředitel Exim Tours Jan Koláčný předesílá, že po auditu, který právě ve zhruba padesáti pobočkách probíhá, určitě společnost přistoupí k úpravě pobočkové sítě.

Reportáž Hany Vorlíčkové (zdroj: ČT24)

Kanceláře se snaží přiblížit co nejvíc svým klientům, stěhují proto své obchody do větších měst, nejlépe do obchodních center. Nákupní komplexy jsou totiž oblíbeným cílem, kde lidé dnes svůj volný čas tráví. Majitelé kanceláří také věří v efektivitu prodeje přes internet, ten se ale u Čechů zatím příliš velké oblibě netěší. Během léta si koupili přes web přibližně desetinu z celkového počtu dovolených. V zahraničí je to přitom výrazně víc, například v Německu jde asi o čtvrtinu.