Pouze třetina Čechů si užívá rychlost samoobslužných pokladen

Praha – Pouze třetina zákazníků má zkušenosti se samoobslužnými pokladnami, které v Česku od roku 2008 začaly zavádět některé obchodní řetězce. K takovým výsledkům dospěla anketa, kterou zorganizoval portál AkcniCeny.cz. Samoobslužné pokladny mají pomoci snížit náklady na platy prodavačů a zároveň urychlují odbavení zákazníků.

U samoobslužné pokladny vás nikdo neošidí

„Do styku s tímto typem pokladen přišlo jen 33 procent lidí, zatímco 67 procent dotázaných uvedlo, že zkušenost s použitím odbavení mimo klasickou pokladnu zatím nemá,“ stojí v komentáři k výsledkům ankety. Třetina zákazníků, která pokladny vyzkoušela, oceňuje především rychlost odbavení a nulové fronty. Zhruba 12 procentům zákazníků se na samoobslužných pokladnách líbí, že je nikdo při nákupu nemůže ošidit. Dvanáct procent zákazníků si však stěžuje na to, že kvůli problémům často musejí přivolat obsluhu.

odborníci z portálu RetailInfo.cz

„V celkovém shrnutí pak samoobslužné pokladny vycházejí z ankety spíše pozitivně. Zhruba 36 procent dotázaných je totiž považuje za skvělé, když nemá k jejich fungování podstatnějších připomínek. Samoobslužné pokladny občas použije dalších 29 procent lidí, kteří přiznávají k této službě neutrální vztah.“

Čtvrtina respondentů si samoobslužné odbavení pochvaluje, má k němu však určité výhrady. K častým stížnostem patřily například problémy se zadáváním pečiva do systému a také malý prostor určený pro ukládání nákupu do tašky.

Řetězce se zbavují dlouhých front

Prvním zřizovatelem samoobslužných pokladen v Česku byla společnost Tesco Stores ČR. Od roku 2008 je postupně instalovala ve zhruba 20 prodejnách. Samoobslužné pokladny letos začal testovat také obchodní řetězec Globus.

Obchodní řetězce se v poslední době začaly předhánět, který z nich bude mít kratší fronty u pokladen. Obchodníci se snaží lépe organizovat odbavování zákazníků, slibují krátké fronty a někteří z nich zavádějí právě samoobslužné pokladny. Dlouhé fronty totiž patří mezi hlavní nešvary, které zákazníci obchodníkům vyčítají a kvůli nimž jsou ochotni i měnit prodejnu.