Recese přivedla bohaté Američany do fast foodů

New York – Bohatí Američané během nedávné recese začali více jíst v rychlém občerstvení. A do luxusních restaurací se příliš nevrací ani ve chvíli, kdy už americké hospodářství začíná ožívat. S odvoláním na výzkum společnosti American Express to na svém webu uvedl deník The Wall Street Journal. Podle něj to ukazuje, že si bohatí Američané nadále hlídají své výdaje.

Mezi bohaté zákazníky American Express řadí lidi, kteří měsíčně pomocí kreditní karty vydají 7 000 dolarů (asi 140 000 korun) a více. Jen ve druhém čtvrtletí letošního roku utráceli v takzvaných fast foodech o 24 procent více než ve stejném období před rokem. Všichni obyvatelé Spojených států své výdaje za rychlé občerstvení zvýšili jenom o osm procent.

Bohatí Američané také stále ve větší míře objednávají pizzu domů. Restaurace, které tuto službu nabízí, to už vedlo k tomu, aby začaly vytvářet nové recepty, šité na míru právě zámožnějším zákazníkům.  

Bohatí si stále užívají v luxusních hotelech

Podle Eda Jaye ze společnosti American Express nicméně bohatí nešetří na všem. „Hodně zákazníků, kteří jsou na tom dobře, se stále snaží být střídmí, kde to jde, a utrácejí za rychlé občerstvení a ve slevových obchodech. Zároveň ale pozorujeme návrat k vyšším útratám za leteckou dopravu a luxusní věci,“ dodal.

Ve druhém čtvrtletí tak bohatí Američané za letenky první třídy zaplatili meziročně o 114 procent více. Rostly také jejich výdaje za výletní plavby, půjčování aut a luxusní hotely. Bohatí utráceli více i za jídlo v lepších restauracích, a to o 12 procent proti 24 procentům ve fast foodech.

Restauracím rychlého občerstvení se ve Spojených státech během recese obecně dařilo lépe než jiným. Přesto většina řetězců zažívá hubené časy. Za hospodářský rok, který skončil 31. července, jim ubyla dvě procenta zákazníků. U restaurací střední cenové kategorie to byla tři procenta a u dražších restaurací osm procent.