Praha - Rozdíly mezi nízkonákladovými a běžnými bankami jsou čím dál zřetelnější, což potvrzuje i kalkulátor serveru Bankovnípoplatky.com. Zatímco za nejlevnější internetový účet zaplatí lidé šest korun měsíčně, kamenné banky zpravidla začínají na stokoruně, i když klient používá úplně stejné, tedy základní služby.
Bankovní účet - od šesti korun po stokoruny měsíčně
Lidé používající obdobné bankovní služby platí za svůj běžný účet velmi rozdílné částky i v rámci první desítky bankovních domů. První dvě místa obsadily nízkonákladové ústavy mBank a Fio. Do stokorunové hranice se pak vešly ještě GE Money a Poštovní spořitelna. Zbytek už je dražší, a to často několikanásobně.
Patrik Nacher ze serveru Bankovnipoplatky.com
„Je docela velká mezera mezi nabídkou nízkonákladových bank a mezi bankami nabízejícími standardní balíčky.“
Letní změny v sazebnících obecně vedly k vyšším cenám také co se týče internetových účtů. I když banky tvrdí, že jsou pro ně elektroničtí klienti levnější, podle průzkumu firmy Scott & Rose jim zdražily služby zhruba o desetinu. „Nicméně rozdíly jsou tam poměrně velké, a to nejen u jednotlivých bank, ale i v rámci jednotlivých balíčků,“ říká obchodní ředitel firmy Scott & Rose Michal Mošnička.
České banky ale nejenom zdražují, zároveň i zlepšují své služby. Alespoň jejich klienti si to podle posledního průzkumu firmy EPSI Research Czech Republic myslí, jak dokládá její ředitel Vladimír Votápek: „V letošním roce se spokojenost zlepšila. V podstatě se zhruba dotáhla na úroveň roku 2005. A předtím tam pozorujeme určitou vlnu.“
Odborníci si tento trend vysvětlují třeba tím, že teprve v krizi lidé docenili stabilitu místních bank. Na druhou stranu ale upozorňují, že přestože ukazatel spokojenosti znovu roste, jeho absolutní hodnota z Čechů stále dělá jedny z nejméně spokojených bankovních klientů v Evropě.