Šrotovné táhne automobilový průmysl ke dnu
To, co si v době nedávné krize automobilky tak pochvalovaly, má teď za následek pokles prodejů. Poptávku v Evropě dolů tlačí také ukončování vládních programů šrotovného a poznává to celá automobilová Evropa. Pokles v září podle ACEA vykázaly všechny významné evropské trhy.

Rozhovor s Antonínem Šípkem a Petrem Korbelem
Rozhovor s Antonínem Šípkem a Petrem Korbelem
15.10.2010
Prodej aut padá - paradoxně kvůli šrotovnému
Názory na šrotovné se ale různí. Například Antonín Šípek ze Svazu automobilového průmyslu si myslí, že díky šrotovnému v Německu neklesla zaměstnanost tak výrazně. Bez šrotovného by docházelo k masovému propouštění, které často nejde vzít zpět. Redaktor týdeníku Euro Petr Korbel navíc tvrdí, že Česko nemá právo Německo kritizovat. My jsme totiž ze šrotovného v Evropě výrazně profitovali.
Automobilky na to reagují stejným způsobem. Snižují náklady na vývoj i výrobu. „Dalším takovým trendem je prodlužování životních cyklů hlavně těch nosných modelů, na kterých automobilky vydělávají největší peníze. Už se ty modely nestřídají řekněme po 5 až 6 letech, ale třeba po osmi,“ tvrdí šéfredaktor Auto 7 Jan Blažek.
Největší evropský trh trpí nejvíce
šéfredaktor Auto 7 Jan Blažek
„Šrotovné právě ten minulý rok velmi zahýbalo s trhy, takže už na konci roku bylo jasné, že tady ten meziroční propad bude.“
Celoevropské prodeje aut ale sráží hlavně největší eurotrh Německo. Tam se poptávka ztenčila skoro o pětinu. Podle Šípka ale čísla tak hrozná nejsou. Loni totiž byla výrazně zkreslená. Když se přitom srovnají prodeje s rokem 2005, německý trh poklesl jen o desetinu. Tento měsíc navíc prodeje klesly méně než v měsíci minulém. Korbel dodává, že za propadem nestojí soukromé osoby, ale firmy. Ty prý německé ekonomice nedůvěřují, a tak raději neutrácejí.
Podle výzkumné společnosti J.D. Power and Associates právě na trh v Německu a také na Itálii dopadá konec šrotovného nejvíc. V celé Evropě se podle ní letos prodá necelých 14 milionu vozů. Automobilky tedy musejí počítat s propadem prodeje o 8 procent.
Prodej největší evropské automobilky Volkswagen se minulý měsíc v EU meziročně snížil o pět procent na zhruba 254 tisíc vozů. Prodej její české divize Škoda Auto klesl o 2,7 procenta na necelých 44 tisíc automobilů. Propad prodeje vykázali také američtí konkurenti GM a Ford či japonští rivalové Toyota a Honda.
Ne všechny trhy jsou na tom ale špatně
Méně lidí navštěvuje i autosalony ve Spojených státech. Jinak je to ale v zemích, kde auto nepatří do běžného vybavení většiny domácností. Třeba do Číny se v září dovezlo o pětinu více aut než ve stejném období před rokem. Dobře se ale daří i Španělsku, Velké Británii nebo Francii. Ta totiž šrotovné neutnula naráz. Prémie snižuje postupně, a dává tak trhu čas, aby si na změnu zvykl.
Česko je jednou z mála zemí, kde automobilový trh roste. Do září se v Česku prodalo 134 tisíc nových osobních a lehkých užitkových aut. Samotný prodej osobních aut vzrostl ještě výrazněji, stoupl o necelých sedm procent na 126 tisíc vozů. Nejlépe se prodává značka Škoda. Na záda jí potom dýchá Ford a Volkswagen. Za celý letošní rok očekávají české automobilky zhruba desetinový nárůst.