EU: Kamiony budou platit i za hluk a znečištění

Lucemburk – Evropská unie se po dvou letech jednání shodla, že by měli její členové mít možnost navýšit mýtné nákladním automobilům za znečištění a hluk, které produkují. Belgické předsednictví by chtělo debatu uzavřít ještě dnes. I tak však půjde směrnice, které se říká euroviněta, na stůl Evropského parlamentu, jehož souhlas je k definitivnímu schválení nezbytný. Původní návrh chtěl ještě finančně zvýhodňovat kamiony, které by na silnice nevyrážely ve špičce. To ale jednáními dál neprošlo.

O zvýšení mýtného si rozhodne stát

Za hluk a znečištění si kamiony připlatí. Nové pravidlo se totiž bude týkat všech zemí, v nichž kamiony platí mýtné. V současnosti mýtné používá 11 zemí EU včetně Česka a Slovenska. Polska a Maďarska se to již brzy bude týkat také. Zda možnosti státy sedmadvacítky využijí, zůstane nicméně na rozhodnutí jednotlivých členů.

Reportáž Jiřího Böhma a Evy Hrnčířové (zdroj: ČT24)

Kamiony nyní obvykle platí mýtné ve výši 15 až 25 eurocentů za kilometr (3,7 až 6,12 koruny). Výše částky přitom závisí na typu automobilu či cesty, po níž vůz jede. V unii je mýtné placeno na zhruba 15 tisících kilometrech, to by se ale podle dohody mělo rozšířit až na 30 tisíc kilometrů.

Členské země by navíc podle dohody mohly navýšit mýtné kvůli hluku a znečištění z kamionů nad 3,5 tuny asi o tři až čtyři eurocenty (73 až 98 haléřů). Kamiony by v budoucnu mohly zaplatit i zvláštní přirážku v době dopravní špičky, dnes však shoda v tomto názoru nepanovala. Ekologičtější nákladní vozy mají být přitom vždy ve výhodě.

Ekologové žádají ještě tvrdší opatření

Zastánci zelenější dopravy ale požadovali ještě víc. Věří ale, že i takhle kamiónů z dálnic ubyde. Podle ekologických studií se potvrdilo, že zpoplatnění kamionové dopravy je nejefektivnější způsob, jak dopravce přinutit, aby kamióny posílali na kratší trasy.

Čeští dopravci však novou přirážku kritizují, podle nich je pro většinu členských států nevýhodná. „Logicky je to bohužel další věc, kdy se Evropa stane ještě více nekonkurenceschopnou proti ostatnímu světu. Již dnes existují studie, že toto opatření kromě Německa a Francie bude pro všechny ostatní země znamenat ekonomické minus,“ vysvětlil generální tajemník Česmad Bohemia Martin Špryňar.

Případné zdražení mýtného kvůli znečištění a hluku by nebylo zdaleka tak velké, jaké plánuje české ministerstvo dopravy v příštím roce. Vyjádřil se tak dnes v Lucemburku ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustav Slamečka. Česko se podle náměstkyně ministra dopravy Dity Schautové staví k zavedení přirážky spíše kladně: „Domnívám se, že ČR bude uvažovat o tom, že by se to aplikovalo v praxi.“

Kamiony životnímu prostředí ubližují ve výši 100 miliard euro

Doteď mohly země při výpočtu mýtného započítávat pouze náklady spjaté s výstavbou a údržbou dopravní infrastruktury. Otázkou ale zůstává zohlednění vlivu silniční dopravy na životní prostředí. Evropská komise už dříve tyto dopady na prostředí odhadla na zhruba 100 miliard eur (2,45 bilionu korun). Nákladní doprava je pak odpovědná za zhruba tři čtvrtiny škodlivých emisí z dopravy včetně osobních vozů.

Kam by státy měly investovat peníze, které na navýšeném mýtném vyberou, se unie ještě nedohodla. Otázkou je, zda si budou moci s částkou dělat, co chtějí, nebo zda by ji měly investovat zpět do obnovy životního prostředí.