Výroba PC her se prodražuje – konkuruje hollywoodským filmům

Praha – Vývoj počítačových her je docela lukrativním byznysem. Avšak ruku v ruce s prodeji rostou také náklady na programování her a jejich propagaci. Producenti musí do vývoje investovat desítky milionů dolarů. Hry tak v nákladnosti výroby dostihly Hollywood. Například GTA IV, zatím nejdražší hra historie, stála skoro stejně jako natáčení prvního dílu Pirátů z Karibiku – 100 milionů dolarů. Aktuální český hit – Mafia II - vyšel podle odhadů přibližně na polovinu.

Vyrobit kvalitní hru, která přitáhne k počítačům miliony lidí, není jen tak. Vývoj největšího hitu loňského roku - Call of Duty: Modern Warware 2 – vyšel na 40 až 50 milionů dolarů. Dalších 200 milionů padlo do reklamní kampaně, která se nesla ve filmovém hollywoodském stylu. Kýžený efekt ale nemalé výdaje producentům přinesly. Call of Duty: Modern Warware 2 si pořídilo skoro dvanáct milionů lidí po celém světě.

„Rozpočty her jsou v tuto chvíli na vrcholu a do budoucna budou spíš klesat. Zároveň si myslím, že stomilionové investice do her dělají z našeho průmyslu hodně riskantní prostředí,“ míní o vysokých nákladech ředitel Electronics Arts David DeMartini. „Tyto extrémní náklady se týkají jen špičky ledovce, u standardních her se náklady spíš snižují. Navíc se objevují nové trhy, prodej her přes internet, hry pro Facebook nebo pro iPhony,“ potvrdil šéfredaktor časopisu Score Jan Modrák.

Reportáž Jana Beránka (zdroj: ČT24)

Z facebookových her se staly stroje na peníze. Například společnosti Zynga vydělávají její hry jeden milion dolarů denně. Úspěšné vývojáře najdeme i v Česku. Například pražské studio Rake in Grass prorazilo se svou hrou Archibald's Adventure na displeje iPhonů.