Důvěru podkopává rostoucí jen
jeden z výrobců elektrických spotřebičů
„Cenová konkurenceschopnost našeho zboží začala klesat s růstem jenu vůči dolaru a euru.“
Japonské průmyslové podniky se potýkají se vzestupem jenu na 15leté maximum vůči americkému dolaru. Slábnoucí poptávka v Evropě a Spojených státech však firmám také neprospívá. Vysoký kurz domácí měny totiž snižuje konkurenceschopnost zboží v zahraničí. Automobilovému průmyslu navíc nepomohlo ani ukončení vládního programu dotací pro nákup vozů s nízkými emisemi škodlivin.
Průzkum však není příznivý ani pro japonskou vládu, která se snaží slábnoucí ekonomiku podpořit dalším balíkem hospodářských stimulů. Jedním z kroků byla intervence na devizovém trhu v polovině září. Ta měla měnu oslabit. Jen se ale mezitím na 15leté maximum vůči dolaru vrátil.
Služby si také důvěru Japonců nezaslouží
Japonci však nesvěřují důvěru ani sektoru služeb. V něm se index nálady snížil ze zářijových minus čtyř na šest záporných bodů. Zůstává tak negativní od června 2008. V tříměsíční předpovědi se index nálady ve službách snížil na minus 12 bodů. Záporný ukazatel znamená, že pesimisté převažují nad optimisty.
