ČSA vykáží díky prodeji majetku zisk, ovšem provoz bude nadále ztrátový

Praha - České aerolinie se po letech tápání v červených čísel letos zřejmě vrátí do zisku, ovšem plusové hospodaření zaznamenají jen díky prodeji majetku. Ztráta z provozu bude nadále činit stovky milionů korun, potvrdil prezident firmy Miroslav Dvořák, který přesně před rokem vystřídal na postu Radomíra Lašáka. ČSA vykázaly za rok 2009 téměř 3,8miliardovou ztrátu.

Šéf aerolinek ještě spokojený není

prezident ČSA Miroslav Dvořák

„Není to tak, že bych se tady prsil dobrými výsledky. Tohle je mezičas, který mě rozhodně nenaplňuje uspokojením.“

Podle Dvoříka, který je zároveň ředitelem Letiště Praha, je nyní důležité, že se firmě daří delší dobu držet provozní hotovost, tedy cash flow. Od letošního května se tato položka pohybuje na úrovni 700 milionů korun, na účtech firmy přitom ještě před rokem chybělo 1,8 miliardy.

„Teď vidím, že na zimu mám peníze, a to je pro mě důležité,“ dodal Dvořák. Prezident aerolinek zároveň připomněl, že společnost na zimní letový řád zredukovala sedačkovou kapacitu o 11 procent a frekvence o 16 procent. Například lety do Londýna zrušila úplně.

Výpadek se nahradí, Klaus ale nechápe

Ostatním leteckým společnostem se podařilo v Praze výpadek ČSA nahradit. Meziročně tak nabídka pro cestující zůstává zhruba stejná. Letiště Ruzyně přitom letos očekává zisk před zdaněním zhruba na úrovni miliardy, což je stejné jako loni a odpovídá plánům z počátku roku.

Prezident Václav Klaus zrušení letu mezi Londýnem a Prahou nechápe

„Já ČSA vůbec nerozumím. Nechápu. Jsem naprosto zděšen, zdrcen, že ČSA takovouhle věc udělala. […] Pokud vím - to by mě teoreticky někdo z nich mohl opravit - tak ta letadla byla vždycky plná. Tady bylo obtížné dostat jedno volné místo. Takže té politice ČSA já vůbec nerozumím. Nerozumím jí už deset let a je to pořád stejně špatné.“

Dceřiné společnosti vytáhnou matku nad nulu

Reforma ztrátových aerolinek mimo jiné spočívá i v novém holdingovém uspořádání, kdy se řada činností vyčlenila do samostatných dceřiných firem. Samostatně jako Czech Airlines Handling funguje od ledna odbavování letadel a cestujících, v srpnu se vyčlenila údržba do Czech Airlines Technics, chartery zase spadají pod hlavičku Holidays Czech Airlines. „Obnovili jsme na trhu šťouchanou o zákazníky,“ uvedl Dvořák k charterům.

Na hodnocení hospodářských výsledků „dceřinek“ je ještě brzy, uvedl šéf ČSA. Nejdéle existující Czech Airlines Handling je podle něj ziskový, velké naděje vkládá ředitel i do údržby, které se podařilo získat jako zákazníka významnou zahraniční leteckou společnost.

K zisku však firmě pomáhají i skromní zaměstnanci 

prezident ČSA Miroslav Dvořák o zaměstnancích

„Bez jejich podpory by určitě bylo těžké firmu reformovat.“

Zaměstnanci firmy loni přistoupili na snížení platů až o 30 procent. Navíc od nástupu nového šéfa ubylo v pracovním kolektivu 900 zaměstnanců. Počet pilotů se za poslední rok snížil asi o 70 na 430. V současnosti ve firmě probíhá kolektivní vyjednávání.

V ČSA se nyní uskutečňuje tříletý restrukturalizační plán, podle něhož má být společnost koncem roku 2012 provozně v zisku. V brzké době chce mimo jiné omezit svá obchodní zastoupení a místo nich provozovat na základě franšízové dohody s cestovními kancelářemi takzvané OK Pointy, kde se budou prodávat letenky. Obchodních zastoupení má ČSA nyní asi 30, provoz už byl ukončen v Bratislavě.

  • ČSA zdroj: ČSA http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2035/203451.jpg
  • Václav Klaus zdroj: Stránky Václava Klause http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1968/196719.jpg
Vydáno pod