Regionální potravina - značka, která letí

Praha - Na pražském náměstí Jiřího z Poděbrad začíná celostátní přehlídka regionálních potravin Regionfest. Značku Regionální potravina letos získalo 71 pokrmů a zájem o ně podle výrobců stále roste. Jako alternativa zároveň nabízejí záruku kvality. Regionální potraviny totiž musí být minimálně ze 70 procent tvořeny tradičními surovinami, přičemž hlavní složka musí být domácího původu.

Podle obchodníků – většinou malých, rodinných firem – vzrostl v uplynulých měsících zájem lidí o takové potraviny několikanásobně. Značka Regionální potravina jim může nabídnout vodítko, jak se na trhu s farmářskými produkty orientovat. Vítězové jednotlivých kategorií ji mohou používat šest let.

Dnešního Regionfestu se zúčastní i ministr zemědělství Ivan Fuksa. „Cílem této kampaně je snaha prosadit na našem trhu opravdu kvalitní, chutné, čerstvé a tradiční speciální potraviny, je to také podpora zaměstnanosti daného regionu. O právo užívat na svých produktech nové logo dokládající kvalitu a místní původ jejich produktu ve 13 krajích soutěžili výrobci v šesti kategoriích.

Reportáž o Regionfestu (zdroj: ČT24)

Jako první vyhlásil své vítěze v červenci Jihočeský kraj, jako poslední v polovině října kraj Moravskoslezský. A podle výrobců - většinou malých, rodinných firem - vzrostl zájem lidí o ně až několikanásobně.

Podle Fuksy se v současné době připravuje navazující projekt, který by měl umožnit prodej regionálních specialit například u čerpacích stanic, jak je to běžné v Německu nebo Rakousku.

Odborníci se shodují, že mezi hlavní důvody pro preferenci tuzemských potravin patří jejich větší čerstvost oproti z daleka dováženým produktům. Například ovoce nebo zelenina se kvůli následné přepravě sklízejí v nezralém stavu a chemicky se ošetřují. Z chuťového i zdravotního hlediska proto podle expertů za místními výpěstky zaostávají