Stávka zastavila německé vlaky

Berlín – Němečtí železničáři dnes stávkovali. Nevyjely stovky především regionálních spojů, které vypravuje nejenom největší dopravce Deutsche Bahn, ale také šest velkých soukromých dopravců. Nejvýrazněji postihla stávka, které se zúčastnilo podle odhadu asi 1 700 železničářů, provoz v Bavorsku. Část nespokojených stávkovala do poledne, například společnost Arriva oznámila už v osm ráno, že obnovuje provoz svých vlaků. Po zbytek dne ale musí cestující počítat se zpožděním, nebo i odřeknutím některých spojů.

Nejvážněji zasáhla stávka největší stanice v Bavorsku – mnichovské a především norimberské hlavní nádraží, které bylo zcela zablokováno. Ráno zastavili odboráři dopravu také ve Frankfurtu nad Mohanem. Mezistátní spoje, které jezdí ze Saska a Bavorska do Česka, podle mluvčí Českých drah Radky Pistoriusové stávka nezasáhla.

Důvodem výstražné stávky byl požadavek rovných podmínek jak u státních, tak u soukromých dopravců. Na německých železnicích chybí rámcová dohoda mezi státem vlastněnou Deutsche Bahn a soukromými společnostmi Abellio, Arriva, Benex, Keolis, Veolia a Hessische Landesbahn. Dohoda by měla zajistit, aby lidé zaměstnaní u soukromých dopravců nevydělávali méně než pracovníci státních drah. Jednání totiž prozatím nikam nevedlo, a tak hodlají železničáři na zaměstnavatele zatlačit stávkou. „Pokud bychom takto nedosáhli žádného pokroku, jsou další stávková opatření nevyhnutelná,“ uvedli odboroví předáci. Jednání bude pokračovat na konci týdne.

Němečtí železničáři stávkují (zdroj: ČT24)

Ulrich Weber, personální ředitel Deutsche Bahn

„Doufám, že to bude stačit, aby dali všichni hlavy dohromady – my, odbory i konkurenti – aby se jednání rychle obnovila.“

Mzdy u soukromých dopravců jsou podle údajů odborového svazu Transnet až o 30 procent nižší než u státní společnosti Deutsche Bahn (DB), díky čemuž její konkurenti vyhráli řadu veřejných soutěží. Na to prý v poslední době reagoval i státní koncern, jehož dceřiné firmy vstupovaly do tendrů podle Transnetu s nižšími platovými podmínkami pro své zaměstnance, a to až o 20 procent.

Podle předsedy Transnetu Alexandera Kirchnera jsou varovné stávky jen začátek. „Chceme zaměstnavatelům signalizovat, že to myslíme vážně,“ řekl Kirchner na hlavním nádraží v Kolíně nad Rýnem. Po dvou letech vyjednávání je prý trpělivost železničářů u konce.