Policie dala stranou oznámení Bárty na exšéfa ČD Cargo

Praha - Policie nebude dále řešit trestní oznámení, které v srpnu podal ministr dopravy Vít Bárta (VV) na bývalého šéfa společnosti ČD Cargo Josefa Bazalu. Podle obvodní státní zástupkyně pro Prahu 7 Jiřiny Fronkové z oznámení nevyplývá „vůbec žádné podezření na spáchání jakéhokoli trestného činu“, a proto je bez dalších opatření založila. Navíc ministerstvo nezareagovalo na výzvu, aby je doplnilo. Bárta přistoupil k podání trestního oznámení na základě auditu, podle něhož se bývalé vedení ČD Cargo dopustilo významných manažerských chyb a poškodilo tím hospodaření společnosti.

Podle Fronkové bylo trestní oznámení příliš obecné. Ministerstvo na tuto skutečnost již dříve upozornila a vyzvala úřad, aby je doplnil. Původně mělo ministerstvo lhůtu na doplnění do konce září. Státní zástupkyně čekala o měsíc déle, protože úřad požádal o prodloužení lhůty s tím, že jde o složitou záležitost. Státní zástupkyně se však stejně nedočkala, přestože se Bárta již dříve vyjádřil, že doplní podané oznámení.

obvodní státní zástupkyně pro Prahu 7 Jiřina Fronková

„Pokud doplní nebo podají nové, tak se tím budeme samozřejmě znovu zabývat. Ale ze současného trestního podání vůbec nevíme, co bychom měli šetřit.“

Mateřské České dráhy Bazalu odvolaly z funkce v červnu, jako důvod uvedly neuspokojivé výsledky a špatnou komunikaci obou firem. Podnik pod vedením Bazaly podle výsledků auditu jezdil například pro některé zákazníky se ztrátou, která od loňského září dosáhla výše dvou miliard korun, nevýhodný pronájem uhelných vagonů připravil Cargo o dalších více než 320 milionů.

Nový šéf ČD Cargo kroky bývalého vedení rovněž kritizuje

Podle nového šéfa ČD Cargo Jiřího Vodičky společnost poskytovala nekoncepční slevy některým zákazníkům nebo v roce 2006 prodala nevýhodně 500 uhelných vagonů firmě Čechofracht a následně si je pronajala zpět: „Pokud by si firma vozy nechala, ušetřila by 326 milionů korun.“

Vodička uvedl, že Cargo poskytovalo slevy, aniž by pro to mělo nějaký logický systém. Bazala se dosud bránil tím, že si firma slevami chtěla v době krize zachovat zákazníky a alespoň zčásti pokrýt fixní náklady. Vodička připustil, že takový postup je možný, v Cargu se to však údajně dělo chaoticky a bez pravidel. Chyby se staly i při prodeji vagonů do šrotu, některé takto prodané vozy zřejmě nyní jezdí pro konkurenci Carga. Nelogický byl podle Vodičky i záměr firmy koupit potravinářské vagony. Tento tendr byl nakonec zrušen.

Bárta prohlásil, že se Bazala mohl dostat do střetu zájmů. Před svým příchodem na dráhu totiž vlastnil společnost Spedi-Trans, která se následně stala součástí skupiny Čechofracht. Ta patří do skupiny AWT podnikatele Zdeňka Bakaly od listopadu loňského roku.

V průběhu loňského roku ČD Cargo hospodařilo se ztrátou před zdaněním 378 milionů korun. Výsledek znamená meziroční propad o 850 milionů korun. Provozní výsledek před započtením odpisů byl kladný a činil 741 milionů korun.