Bárta chce vrátit drahám část správy železnic, Cargo má expandovat na východ

Praha – Největší změny, které na české železnici proběhly v posledních několika letech, plánuje ministr dopravy Vít Bárta. Pod jeho vedením by se mohla pod kontrolu Českých drah opět vrátit část Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Nákladní dopravce ČD Cargo by zase měl expandovat za české hranice, především na východ.

Správa železniční dopravní cesty a akciová společnost České dráhy vznikly v roce 2003 rozdělením tehdejší státní organizace České dráhy. Nyní by mělo opět dojít k jejich částečnému sloučení. „Je to tak, určitě tu myšlenku máme a zabýváme se jí,“ řekl dnes Bárta.

Znovuspojení by ale podle ministra nebylo úplné. Správa železnic by se rozdělila na dvě části. Menší z nich, která vlastní a staví koleje, by se mohla sloučit s Ředitelstvím silnic a dálnic, které má stejné úkoly v silniční výstavbě. „Logika je pořád stejná, chceme snížit počet organizací, které máme pod ministerstvem dopravy,“ uvedl Bárta.

Druhá větší část SŽDC, která má na starosti provoz na tratích, by se mohla stát dcerou nebo divizí Českých drah. Podobný model funguje například u německých Deutsche Bahn. Fungováním Deutsche Bahn a jejich vztahy ke konkurenci se ale aktuálně zabývá Evropská komise, výsledek sporu bude podle Bárty směrodatný i pro Českou republiku.

První krok - přesun zaměstnanců

Bárta ale zdůraznil, že vše je zatím teprve ve stadiu úvah. Jediným závazným rozhodnutím je převod zhruba 10 tisíc zaměstnanců, kteří zajišťují provoz na dráze, z Českých drah na SŽDC. Jde o takzvanou živou dopravní cestu, kam patří například výpravčí, signalisté nebo závoráři.

„Je to naše priorita, začít z jednoho místa řídit provoz na železnici,“ uvedl ministr. Dnes totiž správa železnic za některé služby spojené s obsluhou dráhy platí Českým drahám každoročně miliardové částky, letos 5,2 miliardy Kč, ministr přitom toto financování považuje za neprůhledné a těžko kontrolovatelné.

Od převedení zaměstnanců si slibuje úsporu, o kterou chce poté snížit poplatek za přepravu nákladu po železnici. Právě s nákladním dopravcem ČD Cargo má Bárta velké plány. Firma by měla podle něj expandovat především na východ, například za pomoci akvizic jiných firem. „Je jednoznačné, že ČD Cargo přežije jedině díky expanzi,“ řekl Bárta. Český dopravce prý svede bitvu o západo-východní přepravní osu. „Prozradím důležitou informaci – moje zásadní zahraniční cesta povede do Ruska a do Polska,“ řekl ministr.

ČD Cargo
Zdroj: ČD Cargo