Pracující třída ani filmové hvězdy už se Pontiacem nesvezou

Detroit - Další slavná automobilová značka padla kvůli krizi. Tentokrát jde o legendu automobilky General Motors. Americký výrobce vozů totiž oznámil definitivní konec automobilů Pontiac. Konec značky má na svědomí drastické šetření, ale i změna vkusu amerických řidičů. Pontiac však není jedinou značkou, která už z pásů amerických automobilek nikdy nesjede.

Od auta pro pracující třídu po vůz filmových hvězd

Logo Pontiacu se na trhu udrželo 84 let. Teď je mu ale konec. Automobilka General Motors ukončila výrobu posledního modelu G3 už na konci loňského roku, kdy ji opustil i krizový ředitel Fritz Henderson. Nyní ale vypršela i platnost dohody automobilky s dealery značky. Jde tedy o definitivní konec.

Konec Pontiacu tématem Ekonomiky ČT24 (zdroj: ČT24)

bývalý šéf GM Fritz Henderson

„Šlo o velmi těžké rozhodování, protože Pontiac je součást firemního dědictví. Nemyslíme si ale, že máme - pohledem produkce a marketingu - dostatek zdrojů, aby mohl dál pokračovat.“

Od dvacátých let minulého století byl Pontiac autem americké pracující střední třídy. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let se potom stal autem filmových hvězd. Tehdy se vůz prodával nejlépe. V roce 1968 prodala automobilka dokonce milion těchto vozů. Od osmdesátých let ale začal zájem o klasickou značku upadat. „Není tu místo pro nostalgii. Automobily musí myslet tržně, a proto si nelámou hlavu s tím, že zruší stoletou značku,“ tvrdí František Dvořák ze serveru auto.idnes.cz. „Já si myslím, že Pontiac byl ve fázi, kdy přinášel své matce více problémů a nákladů, než jaké byly výnosy. Zrušení bylo velmi racionální,“ potvrdil redaktor časopisu Autotip Zdeněk Vacek.

O definitivním konci značky je však podle něj ještě předčasné mluvit. GM se jí nezbavuje. Není proto vyloučeno, že se v Pontiac v budoucnu promění některé vozy prodávané v současnosti pod jinými značkami skupiny GM. „Dá se předpokládat, že Pontiac se stane nálepkou sportovnějších verzí Chevroletu, možná i Cadillacu a dalších zbývajících značek GM,“ odhadl Vacek.

Končí i jiné velké značky

Hospodářská krize postihla výrobu všech amerických automobilek. Chrysler uzavřel kapitolu jménem Plymouth a Ford ruší výrobu vozů Mercury. General Motors kromě Pontiacu ukončil výrobu i vozů Oldsmobile. V současné době se ale automobilka snaží obnovit slávu zbylých značek jako je například Chevrolet. Snahy výrobců automobilů podporují i politici.

předsedkyně Sněmovny reprezentantů Nancy Pelosi

„Samozřejmě věřím v budoucnost amerických automobilek. Vždycky dávaly lidem práci a byly motorem Ameriky.“

V současnosti automobilky sází na menší auta s úspornými motory. Má to ale jeden háček. Ještě musejí spotřebitele ze Spojených států přesvědčit, že přesně taková auta chtějí.

Vydáno pod