Bárta: Dráhy musí příští rok ušetřit miliardu

Praha - České dráhy musí podle ministra dopravy Víta Bárty v příštím roce ušetřit téměř miliardu korun, respektive 900 milionů. Důvodem je dosažení cílů, o kterých se v rámci úsporných balíčků hovoří na ministerstvu dopravy. Dráhy však budou zároveň muset zaplatit za použití kolejí v příštím roce Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) o 270 milionů korun více než letos. Shodnou částku ušetří dceřiná firma pro nákladní dopravu ČD Cargo. Ministerstvo dopravy tak chce podpořit přepravu nákladu po železnici. České dráhy budou naopak dle ředitele Petra Žaludy řešit zvýšení poplatku „vnitřními úsporami“.

„Celková úspora, které musí České dráhy pro příští rok dosáhnout, je kolem 900 milionů,“ uvedl ministr. Šetření na železnici by se ale nemělo dotknout cestujících, upozornil Bárta. Kvůli tomu se ale drahám značně zmenšuje manévrovací prostor pro škrty. Sázet tak budou muset třeba na propouštění.

Zlepšit hospodaření mají také další změny, například ve způsobu prodeje a nákupu. „V letošním roce jsme zavedli projekt centrálního nákupu, který by měl ušetřit více než 200 milionů korun. Už teď jsme ušetřili při elektronické aukci, při nákupu elektřiny jsme ušetřili minimálně 100 milionů,“ prohlásil generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Vít Bárta, ministr dopravy

„Ministerstvo dopravy chce škrtat jednotlivé dotační programy, které jdou z ministerstva ve prospěch Českých drah. Další zeštíhlování drah je jedinou cestou, jak budou moci do budoucna naplnit očekávání ministerstva.“

„Zatímco silniční mýtné v dalších dvou letech zdraží, na železnici dochází ke snižování poplatků za nákladní přepravu. Jsem přesvědčený, že firmy by si tuto příležitost neměly nechat ujít,“ prohlásil šéf dopravního resortu Vít Bárta. Snížení poplatků se přitom týká hlavně jednotlivých zásilek v kombinované dopravě, dodal ministr.

Z ministerstva přiteče drahám o 500 milionů méně

České dráhy pak hodlají najít i zhruba půl miliardu, o kterou ministerstvo podniku zkrátí státní příspěvek. Zhruba polovinu činí zrušená dotace na vlaky vyšší kvality EuroCity a InterCity, ministerstvo rovněž sníží příspěvek do sociálního programu pro zaměstnance ČD z 248 milionů korun na 63 milionů. „Ministerstvo dopravy dotování dálkových spojů považuje za nesystémové i v porovnání s ostatními zeměmi,“ dodal Bárta k rušení dotací na vlaky EuroCity a InterCity.

Dráhy jen za letošní rok propustily 1600 zaměstnanců. Další tisícovka lidí by pak dráhy měla opustit v příštím roce. „Nelíbí se nám jedna věc - že čísla propouštěných se neustále zvyšují,“ uvedl předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Na druhé straně mohou dráhy počítat se zachováním zhruba 300milionové státní dotace na pořízení a obnovu kolejových vozidel. Z programu lze financovat jen vozidla jezdící na objednávku veřejné správy, drtivá většina prostředků tak je de facto určena Českým drahám.

  • Vít Bárta autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2103/210212.jpg
  • Eurocity autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/997/99606.jpg