Slovensko se konkurence na kolejích nebojí, Jančura tam získal smlouvu

Bratislava - Zatímco v tuzemsku se stále nedaří prolomit monopol Českých drah na provozování osobní dopravy na železnicích, u našich východních sousedů se rýsují velké změny. Slovenské ministerstvo dopravy potvrdilo, že na své koleje pustí nového dopravce. Devítiletou smlouvu na dotovaný provoz osobních vlaků mezi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnem nezískal nikdo jiný než společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury. Právě Jančurova firma se pokouší prorazit zejména na českém trhu. První žluté vlaky by na trať měly vyjet v březnu 2012 a ministerstvo si od smlouvy slibuje nižší náklady a vyšší cestovní komfort.

„Nabízíme nový koncept regionální dopravní obslužnosti, zdvojnásobíme počet spojů,“ oznámil mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. Dosud jezdí na téměř stokilometrové trati osm párů vlaků denně, o víkendu je provoz řidší. Další spoje pak jezdí jen na části trati. RegioJet, který je dceřinou firmou Student Agency, slibuje také zkrácení jízdní doby mezi Bratislavou a Dunajskou Stredou na 43 minut z nynějších 70 minut.

Poptávku na zajištění vlakové dopravy mezi Bratislavou a Komárnem zveřejnilo slovenské ministerstvo dopravy v úředním věstníku Evropské unie už v roce 2009. „Jediný, kdo se přihlásil, byl RegioJet,“ potvrdil mluvčí slovenského rezortu Martin Krajčovič. Slovensko podle něj díky smlouvě ušetří ročně deset procent nákladů, přínosem pro cestující budou také klimatizované vlaky s větší kapacitou pro až 300 pasažérů.

V Česku není o nové dopravce zájem

Jančurova firma požaduje otevírání trhu na železnici také po tuzemských krajích a ministerstvu dopravy, ty se k tomuto kroku však příliš nemají. Řada krajů naopak na konci loňského roku podepsala desetileté smlouvy s Českými drahami. „Podobně jako při zavádění eura udělalo nyní Slovensko to, na co nemělo Česko odvahu,“ komentoval postup slovenského ministerstva Ondrůj.

Železničná spoločnosť Slovensko dostává výrazně vyšší dotace než České dráhy, proto není tak těžké nabídnout nižší cenu. Zatímco České dráhy inkasují okolo stokoruny za kilometr, na Slovensku bude v příštím roce dotace činit téměř sedm eur (zhruba 178 Kč) za kilometr. Na druhou stranu ale Ondrůj upozornil, že poplatky za využívání kolejí jsou na Slovensku výrazně vyšší než v ČR.

V Česku chce RegioJet v příštím roce zahájit provoz dálkových vlaků bez státní dotace. Narušení monopolu Českých drah v rychlíkové dopravě ohlásil na polovinu roku. Pokud firma stihne nakoupit vagony a upravit lokomotivy, začne jezdit na trati Praha-Ostrava.