Ministerstvo sjednotilo poradenský systém pro podnikatele

Praha - Česko jako první v Evropě sjednotilo poradenské služby pro živnostníky a začalo jim nabízet jednotný systém pro podnikání jak u nás, tak v zahraničí. Propojeny byly systémy ProCop, Solvit a jednotná kontaktní místa, která mají na starost poradenství pro začínající podnikatele, podporu při uvádění nových výrobků na trh a pomoc v případech chybných rozhodnutích úřadů. Ročně tyto poradny zodpoví tři tisíce dotazů. Toto číslo se navíc bude zvyšovat, hlavně díky blížícímu se zrušení přechodného období pro práci v Německu a Rakousku.

Skoro polovina dotazů, kterou loni úředníci poradenských center řešili, se týkala podnikání v zahraničí. Nejvíc Čechy zajímá práce v sousedních zemích, zejména pak v Německu a Rakousku. Podnikat by chtěli také na Slovensku a Polsku nebo v Nizozemí a Velké Británii.

„Byl tady nedávno zedník, který měl jednorázovou zakázku v Německu. Takže jsme mu zjistili, co všechno k tomu potřebuje,“ vysvětluje úřednice Jednotného kontaktního místa pro Středočeský kraj Ivana Jiroutová.

Jednotné kontaktní místo pro podnikatele (zdroj: ČT24)

ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek:

„Vznik tohoto uceleného systému už ocenila Evropská komise jako příklad nejlepší praxe v podpoře podnikání v Evropské unii. Tento systém výrazně usnadní život českým podnikatelům a především těm malým a středním pomůže využívat možnosti, které přináší jednotný evropský trh.“

Největší zájem o poradenské služby očekávají úředníci v nejbližších týdnech, protože už od května se otevírají pracovní hranice do Německa a Rakouska. „V souvislosti s otevřením trhů v Německu a Rakousku očekáváme, že dotazů bude mnohem víc, a proto i toto zjednodušení přispěje k tomu, abychom byli ještě pružnější,“ uvádí ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.

Podnikatelé se mohou spolehnout na internet

Přitom způsobů, jak může podnikatel získat odpověď na svou otázku, je několik. Nejjednodušší je internet. „Měl by dostat odpověď do deseti dnů na řešení otázky. Případně, že má cestu na živnostenský úřad v krajském městě, tak jsou mu připraveni úředníci,“ doplnil Martin Tlapa, ministerský náměstek pro Evropskou unii a konkurenceschopnost.


Do konce roku bude fungovat 52 poradenských kamenných poboček, z toho 17 v Česku a zbylých 35 v zahraničí. Poradenské systémy dosud v Česku fungovaly odděleně a ročně dohromady vyřídí více než 3 000 dotazů. V rámci jejich propojení bylo zřízeno internetové kontaktní místo na portálu Businessinfo.cz.

  • Ministr obchodu a průmyslu Martin Kocourek autor: ČTK/Vondrouš Roman, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2093/209227.jpg
  • Notebook autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2220/221973.jpg