Záplata na děravé silnice: devět miliard místo čtyř

Praha - Ministr dopravy Vít Bárta (VV) chce příští rok zvýšit rozpočet na opravy silnic a dálnic ze čtyř na devět miliard korun. Miliardové zakázky ministerstvo rozdělí mezi více firem, navíc od nich bude chtít slevy a lepší technologie, aby opravené úseky komunikací déle vydržely. Informují o tom dnešní Hospodářské noviny.

Podobně jako u byznysu se stavbou dálnic Bárta již delší dobu kritizuje to, že z oprav profitují stále stejné firmy. A postupují často tím nejlevnějším, ale pro stát ne zrovna efektivním způsobem: Zalátají díry a brzy mohou svou práci opakovat. Tato praxe, nad kterou se podivují i mnozí dopravní experti, se má podle ministra brzy změnit. Dopomoci k tomu má navýšení sumy určené na opravy silnic.

„Pak by bylo možné opravovat silnice kvalitnějším způsobem, a to po celých dílech, nikoliv po jednotlivých výtlucích,“ vysvětlil ředitel úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic René Poruba.

Bárta chce zatočit s děravými silnicemi (zdroj: ČT24)

Bárta: Zatočím s oligopolem

Kvůli dírám je více nehod

Loni podle policie došlo v Česku ke 448 nehodám, za kterými stály právě poškozené silnice, např. výmoly, výtluky, vyjeté koleje nebo chybějící značky. To je téměř o polovinu víc než v roce 2008.

Podle ministra se změní také způsob zadávání práce. Zakázky budou nově v režii soukromníků, kteří budou pro stát zajišťovat co možná nejnižší cenu, budou hledat úspory, oponovat projekt a kontrolovat jej až do odevzdání. „Úřednická struktura Ředitelství silnic a dálnic nemá takový tlak na větší kvalitu a nižší cenu,“ podotkl Bárta. Nový plán s rozpočtem 10 milionů korun se začne zkoušet už letos ve Středočeském kraji.

Nobě by se od příštího roku měly k penězům dostat i menší firmy. „Chceme vyvinout co největší snahu o rozbití toho oligopolu,“ uvedl ministr. Oligopol je situace, kdy na trhu působí jen několik málo firem, které potom stanovují ceny a směr vývoje celého odvětví.