1991 a dnes - nákupy k nepoznání

Praha – Jak se změnil každodenní život v České republice za posledních dvacet let? Máme se dnes lépe nebo hůře než na začátku devadesátých let? Právě to bude tématem následujících čtyř pondělních večerů na ČT24. První díl ekonomického speciálu Moje drahé Česko startuje už dnes ve 21 hodin. Bude o nakupování. Odpověď na to, jak se změnily obchody, ale i ceny, odpoví odborníci z řad ekonomů, obchodníků nebo sociologů.

Srovnání životní úrovně před dvaceti lety a dnes, kterým odstartuje dnešní první díl, uvede celou problematiku. Jak se vyvíjela průměrná mzda a co všechno si za ni dnes můžeme pořídit? Kdo si polepšil a kdo si naopak pohoršil? Statistiky představí Veronika Kubíčková ve virtuálním studiu. O komentář k nim se pak postará ekonom David Marek, který se právě vývoji životní úrovně dlouhodobě věnuje.

Od roku 1991 se ale nezměnila jen výše výplaty a ceny v obchodech. Obrovským vývojem prošel samotný způsob nakupování. Do ulic českých měst se vrátily malé obchůdky a boom zažily vietnamské prodejny. Na krajích měst vyrostly supermarkety a nákupní centra. Díky rozvoji internetu už dnes navíc téměř všechny druhy zboží můžeme nakoupit, aniž bychom opustili teplo domova. O změně nákupního chování budou ve studiu debatovat generální ředitel a jednatel obchodního řetězce Spar v ČR Martin Ditmar, místopředseda Asociace malých a středních podniků Jiří Beling, zakladatel portálu Slevomat.cz Tomáš Čupr a přes telemost mluvčí Svazu Vietnamců Nguyen Trung Ha a 1. náměstek ministra financí Ladislav Minčič.

Pavlína Kvapilová o novém speciálu (zdroj: ČT24)

Moje drahé Česko:

  1. Jak, kde a co nakupujeme - 24. 1.
  2. Jídlo a restaurace - 31. 1.
  3. Oblečení a kosmetika - 7. 2.
  4. Bydlení a cestování - 14. 2.

Ve třetí části pořadu budou socioložka Jiřina Šiklová a ředitel reklamní agentury Young & Rubicam Petr Havlíček mluvit o tom, jak se změnila psychologie nakupování, jaký vliv má dnes reklama a jakou roli pro Čechy hraje značka jimi nakupovaného zboží.