Cigarety zdraží i další klíčoví hráči

Praha - Cigarety Lucky Strike, Pall Mall nebo Camel zdraží od prvního února až o tři koruny. V prodejně si člověk cigarety s novou cenou koupí zhruba za dva měsíce, kdy se doprodají staré zásoby. Podle tabákových firem jsou hlavním důvodem vyšších cen dražší suroviny. Zdražit cigarety se po lednovém kroku firmy Philip Morris rozhodly dva z největších hráčů na českém trhu - společnosti British American Tobacco (BAT) a Japan Tobacco International (JTI). Komentář s odůvodněním tohoto kroku se však zdráhaly podat.

„Cenová politika je významnou součástí tržní strategie každé firmy a společnost JT International se k tomu nebude vyjadřovat,“ uvádí ředitelka pro vnější vztahy společnosti JTI ČR, SR, Maďarsko, Slovinsko Danica Siváková.

Obě firmy tak následují největšího prodejce cigaret v Česku společnost Philip Morris, která zdražila v lednu až o čtyři koruny. Už nyní lze v některých obchodech na dražší Petry nebo Marlbora narazit. „Příchod výrobků s novými cenami závisí od doprodeje zásob výrobků se starými cenami. Již nyní jsou na trhu některé výrobky s novými cenami,“ vysvětluje ředitelka vnějších vztahů Philip Morris ČR Andrea Gontkovičová.

Reportáž Jiřího Böhma (zdroj: ČT24)

Dvojí zdražení cigaret z pera resortu financí

Za cigarety si kuřák připlatí i v dalších letech. Ministerstvo financí chystá dvojí zvyšování spotřební daně. Podle prvního náměstka ministra financí Ladislava Minčiče by od prvního ledna roku 2012 měla krabička, tedy jedno balení dvaceti kusů, minimálně vzrůst asi o 2,3 koruny. Další zdražení, které by mělo být až tříkorunové, chystá ministerstvo v roce 2014. Některé cigarety by tak během čtyř let mohly zdražit skoro o devět korun.

Tabákové firmy se chtějí vyhnout skokovému zdražení po dalším navýšení spotřební daně, jak jej loni schválila Rada Evropské unie. Evropská směrnice vyžaduje nejpozději od roku 2014 minimální spotřební daň 90 eur za tisíc cigaret. V ČR se nyní odvádí kolem 80 eur.

Lékaři však požadují ještě vyšší částky. Drahé cigarety by totiž podle nich mohly odradit od kouření mladé lidi. U starších dlouholetých kuřáků cena už příliš velkou roli nehraje. „Když se podíváte na průměrný plat před dvaceti lety a dneska a ceny nejprodávanější značky cigaret, tak zjistíte že dnes si koupíte zhruba dvojnásobné množství krabiček za průměrný plat než před dvaceti lety,“ dodává odborník na odvykání kouření Eva Králíková.

Mezi hlavní značky BAT patří Dunhill, Pall Mall, Lucky Strike a Kent. JTI kromě globálních značek Camel, Winston, Salem a Mild Seven produkuje dalších 70 značek lokálních, které prodává ve 170 zemích.

  • Philip Morris v Kutné Hoře autor: ČTK, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1071/107069.jpg
  • Peníze autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1472/147196.jpg