Na americkém trhu s automobily vypukla cenová válka

Chicago - Na automobilovém trhu ve Spojených státech začala cenová válka. Myslí si to aspoň šéf amerických aktivit největší jihokorejské automobilky Hyundai Motor John Krafcik. Cenová válka by mohla spotřebitelům přinést levnější automobily, ale současně také negativně zasáhnout zisky automobilek.

„Domnívám se, že můžeme oficiálně říct, že v odvětví vypukla cenová válka. Je tu zjevně velký tlak na dosažení dobrých prodejních výsledků,“ konstatoval Krafcik. Upozornil, že cenová válka odráží krátkodobé myšlení, které v delším horizontu poškodí automobilky i spotřebitele.

Nejnovější kolo snižování cen v USA podle Krafcika odstartovala největší americká automobilka General Motors. Tu tento měsíc rychle napodobila největší japonská i světová automobilka Toyota. „Uvidíme, jestli se je rozhodnou následovat další. My to v plánu rozhodně nemáme,“ dodal šéf Hyundaie.

Analytici: Před krizí se zlevňovalo víc

Zdaleka ne všichni analytici ale sdílí Krafcikovu skepsi. Analytička Jessica Caldwellová ze společnosti Edmunds.com upozornila, že současné slevy nejsou tak výrazné a tak rozšířené, jako tomu bývalo před příchodem hospodářské recese. Tehdy slevy u řady modelů přesahovaly 3 tisíce dolarů. „GM byla v lednu velmi agresivní, ale nenazývala bych to cenovou válkou,“ prohlásila. Podle analytika Briana Johnsona z firmy Barclay's Capital by nicméně slevy GM mohly znamenat „nebezpečnou první salvu“ v „širší cenové válce“.

Hyundai loni zvýšila prodej v USA o téměř 24 procent. Zaznamenala tak nejprudší růst ze všech velkých automobilek. Letos počítá v USA se zvýšením prodeje o téměř deset procent na 590 tisíc vozů. Zvýšit svůj podíl ale chce i světová jednička – Toyota. Ta ve Spojených státech loni ztrácela zejména kvůli masivním svolávacím akcím, které nabouraly image spolehlivosti a bezpečnosti jejích vozů.

Celkový prodej automobilů ve Spojených státech se loni zvýšil o 11 procent na 11,6 milionu vozů. Zaznamenal tak první celoroční nárůst od příchodu hospodářské recese. Předloni se propadl na 10,4 milionu vozů, tedy na nejnižší úroveň za 27 let.