Stále více Čechů nakupuje podle reklamy

Praha - Češi se při nakupování stále častěji řídí reklamou, marketing tak má v poslední době větší vliv na nákupní chování lidí. Počet Čechů, kteří si zboží vybrali právě díky ní, stoupl na 43 procent. Jedná se o nejvyšší podíl od prvního měření z roku 1994, kdy tento ukazatel činil 37 procent, a v následujících letech značně kolísal. Informace vyplývají z průzkumu společnosti Factum Invenio. Naopak počet Čechů, na které reklama vliv nemá, klesl na 48 procent, tedy nejméně od roku 1994.

Podle prezidentky České marketingové společnosti Jitky Vysekalové může být podíl lidí, kteří podle reklamy v poslední době nakoupili zboží, ve skutečnosti vyšší než uváděných 43 procent. Část zákazníků si totiž vliv reklamy nemusí uvědomovat nebo si ho není ochotna přiznat.

Podle reklamy nakoupily zboží zejména ženy, což je podle Vysekalové způsobeno i tím, že ženy chodí do obchodů nakupovat častěji. Reklama ovlivnila nákupy zejména zákazníků ve věku od 15 do 44 let a s hrubým příjmem domácnosti nad 40 tisíc korun.

Faktory, které v posledních dvou letech zvýšily o 14 procentních bodů podíl lidí nakupujících zboží podle reklamy, nechtěli odborníci příliš komentovat. Podle Jana Herzmanna z Factum Invenio je jedním z možných vysvětlení fakt, že reklama je od roku 2009 více zaměřena na cenu a produkty, takže lidé si snadněji uvědomí, že díky reklamě učinili nákupní rozhodnutí.

Většina lidí považuje reklamu za manipulativní, přesto podle ní nakupuje

Přibližně 35 procent lidí při nákupech často vyhledává zboží, které zná z reklamy, uvádí letošní výzkum společnosti Factum Invenio. Zhruba 65 procentům lidí reklama pomáhá orientovat se v nabídce zboží a služeb. Zároveň ale 86 procent účastníků výzkumu míní, že reklama s lidmi manipuluje.

Podle společnosti Kantar Media některé tuzemské obchodní řetězce v roce 2010 výrazně zvýšily investice do reklamy, která jim pomáhá ve stále tvrdším soupeření o zákazníky. Největším zadavatelem reklamy z řad obchodníků byly loni diskontní prodejny Lidl, které meziročně zdvojnásobily investice.

Kvůli hospodářské krizi byl loňský rok ve znamení akčních nabídek zboží za zvýhodněné ceny, na které obchodní řetězce často upozorňovaly právě ve svých reklamách. Například konkurenční souboj mezi obchodními řetězci Albert a Kaufland loni výrazně nabral na obrátkách a obě společnosti se v novinových inzerátech trumfovaly ve snižování cen vybraného zboží a vzájemně si ze sebe utahovaly, což v Česku dosud nebylo obvyklé.

Čechům začíná vadit už i internetová reklama

Podle průzkumu Factum Invenio vadí stále většímu množství Čechů reklama na internetu, která obtěžuje už zhruba třetinu lidí. Za poslední čtyři roky se podíl Čechů přesycených internetovou reklamou například ve formě banneru zvýšil o sedm procentních bodů. Češi jsou reklamou přesyceni a nejvíce jim tradičně vadí reklama v komerčních televizních stanicích. Naopak méně intenzivně lidé vnímají reklamu v rozhlase, denním tisku a časopisech.

„V posledních letech můžeme sledovat nárůst přesycenosti reklamou na internetu. Každý třetí občan z populace má pocit, že je této reklamy příliš mnoho,“ uvádí firma Factum Invenio. Nejvíce lidem (34 procent) vadí reklama, která překrývá původní obsah internetových stránek. Následuje reklama vyskakující automaticky v novém okně (32 procent) a reklamní banner (30 procent). Spam obtěžuje 29 procent lidí.

  • Nákupní chování zdroj: emnos.com http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2191/219003.jpg
  • Billboardy u silnic autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1994/199318.jpg
  • Reklama na Chevrolet autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2298/229776.jpg