Český hudební trh loni klesl o 27 procent

Praha - Češi platí stále méně za hudbu, její prodej loni v tuzemsku klesl o 27 procent z 491 milionů korun v roce 2009 na 357 milionů korun. Podle české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) se tržby z prodeje hudebních nosičů loni snížily o 29 procent a příjmy z digitální hudby naopak vzrostly o 18 procent, avšak výpadek prodeje hudebních nosičů nedokázaly pokrýt. Největší podíl na trhu měla loni firma Universal Music.

Na propadu fyzických prodejů hudby na celkových 332 milionů korun se nejvíce podílely prémiové nosiče, prodávané mimo standardní obchodní síť. Jejich prodej klesl o 45 procent. Prodeje přes standardní obchodní síť zaznamenaly pokles o 20 procent.

Universal Music měla loni v celkovém součtu fyzických a digitálních prodejů podíl na českém trhu 31,6 procenta, druhý nejvyšší podíl měla firma Sony Music s 23,5 procenta a třetí se umístil Supraphon s 18,4 procenta. Na dalších místech jsou firmy EMI s 18 procenty a Popron Music s třemi procenty.

V loňském roce vzrostl digitální český hudební trh na 25,1 milionu korun po předchozím poklesu. Za meziročním nárůstem podle IFPI stojí především nákup digitálního obsahu telekomunikačními firmami spíše než užití digitální hudby koncovými spotřebiteli. Příjmy z digitálních prodejů v roce 2009 dosáhly 21 milionů korun. Podíl digitálních prodejů v loňském roce představoval 7,5 procenta objemu prodeje fyzických nosičů, což je podle IFPI stále velice málo.

Na trhu se standardními nosiči zastává nejsilnější pozici vydavatelství Universal Music s 28,6 procenta, za ním následuje společnost Supraphon a dále česká pobočka EMI, Sony Music a Popron Music. Na prémiovém trhu největší podíl obhájila Sony Music s 46,9 procenta, následovaná Universal Music s 32,3 procenta a s větším odstupem se umístily Supraphon a EMI.