Mediální magnát Rupert Murdoch se zdá být nesmrtelný

Melbourne/Praha – Mediální magnát Rupert Murdoch je vše, jen ne osoba, na kterou by měl svět jednotný názor. Pro mnohé je totiž ztělesněním „ďábla v lidské podobě“, jiní ho naopak mají za jednu z nejprogresivnějších postav mediálního byznysu. Z majitele provinčního listu Adelaide News se Murdoch vypracoval na jednoho z nejmocnějších a nejbohatších lidí světa. Své mediální „království“ ovládá prostřednictvím společnosti News Corporation, kterou založil v roce 1979. Dnes slaví narozeniny.

Murdochova moc dělá Britům vrásky na čele

„Dělám to, protože mám rád tenhle byznys.“

Magnátovi bylo nejednou vyčítáno, že žurnalistiku využívá k dosažení svých vlastních cílů. Kritika nabírala na intenzitě s jeho narůstající mocí, Murdocha často vinila z bulvárnosti a pokleslosti. Magnát si s tím ale hlavu nelámal. „Dávám lidem to, co požadují,“ opakoval mnohokrát.

Bouřlivé diskuse vyvolával především Murdochův vliv na politiku ve Velké Británii. V minulosti podporoval konzervativní Margaret Thatcherovou, jeho přízni se ale později těšil i labourista Tony Blair. V Americe je zase považován za republikána. V průběhu života se prý ale „vídal“ se všemi americkými prezidenty.

Zpoplatnění internetových serverů se kdekomu nelíbilo

Magnát také rozvířil debatu o zpoplatnění obsahu internetových serverů a vyhlásil boj informacím zdarma. Na internetu se tak poprvé nedostaly k Timesům miliony pravidelných čtenářů. Internetová verze deníku ztratila podle mediálního koncernu po zavedení plateb za přístup k článkům 87 procent čtenářů.

Keith Rupert Murdoch se narodil 11. března 1931 v Melbourne do rodiny vlivného australského vydavatele novin. Rodinného podniku se ujal po smrti svého otce už ve 22 letech. Ještě předtím ale stihl vystudovat filozofii a ekonomii na Oxfordské univerzitě. Z krachujících Adelaide News udělal brzy prosperující deník a začal se rozhlížet po dalších akvizicích. Za pár let byl v médiích na domácí půdě nejvýznamnějším hráčem a zamířil za hranice.

Britský The Sun koupil Murdoch v roce 1969. Udělal z něj nejprodávanější britský list. Murdoch uspěl i v souboji o seriózní londýnské listy The Times a The Sunday Times. V 70. letech zachránil americký New York Post, později získal americké občanství, díky kterému mohl koupit mimo jiné filmové studio 20th Century Fox a Fox TV.

Murdochovo impérium čítá desítky novin a časopisů vycházejících na čtyřech kontinentech. Patří sem rozsáhlá síť satelitních a kabelových stanic, filmové producentské firmy, knižní nakladatelství i internetové projekty (například deníky The Wall Street Journal, The Times, The Sun, stanice Sky či server MySpace).

Papírové noviny mají pochybnou budoucnost

Sám magnát je prý příznivcem papírových novin. Na jejich budoucnost ale nahlíží skepticky. I proto představil deník nazvaný The Daily určený pro tablety iPad od firmy Apple, která se na přípravě novin podílela. Deník chce podle Murdocha přinášet „to nejlepší ze seriózních novin i z bulvárního tisku“.

Vydáno pod