Kapsch vymýšlí na popud Bárty levnější provoz mýta

Praha - Společnost Kapsch, která spravuje mýtný systém v Česku, zahájí s ministerstvem dopravy a svými subdodavateli jednání o možných úsporách při jeho provozování. Podle generálního ředitele společnosti Kapsch Česká republika Karla Feixe ale jednání se subdodavateli „nebudou jednoduchá.“ Ministr dopravy Vít Bárta (VV) požaduje po firmě 20procentní slevu na provozování výkonového mýtného.

„Je třeba ale zdůraznit, že český mýtný systém vykazuje při porovnání všech klíčových parametrů, jako je výše tarifů, délka zpoplatněné sítě či hustota provozu, srovnatelné provozní náklady jako například v sousedním Rakousku, a jsou dokonce nižší než na Slovensku nebo v Německu,“ připomněl Feix. Podle něj je existující mýtný systém funkční a na základě nezávislých auditů vykazuje 99procentní efektivitu při odhalování neplatičů.

Mezi nejdůležitější partnery společnosti při provozování mýtného patří například mobilní operátor Telefónica 02, která zajišťuje přesun informací z mýtných bran a provozuje klientské telefonické centrum, dále AŽD Praha či ČSOB.

Bárta nařídil revizi nynějšího systému a hledání cest k úsporám

Efektivitu systému nezpochybňoval ani Bárta, který požadavek na 20procentní snížení nákladů předložil 17. března. Podle něj je nutné nynější systém revidovat a pokusit se ušetřit. Obdobné slevy Bárta žádal například u stavebních společností.

Ministerstvo plánuje podle dřívějších informací týdeníku Euro po společnosti požadovat detailní rozbor jednotlivých subdodavatelských služeb včetně provize, které si nechává sám Kapsch. Tyto jednotlivé služby ministerstvo prý postupně vypoví a bude jednotlivé položky „tendrovat“ na trhu, aby zjistilo reálné ceny.

Společnost Kapsch si v loňském roce za provozování kamionového mýtného a takzvanou dodávku mýta, do které podle mluvčího českého mýtného systému Davida Šimoníka patří cena stavby mýtných bran a vybavení vozů celní správy potřebnou technikou, účtovala zhruba 1,5 miliardy korun. Státu po odečtení této položky z vybraného mýtného zbylo necelých pět miliard korun.

Podle Šimoníka je nutné celý projekt hodnotit v desetiletém horizontu, během kterého bude Kapsch mýtný systém provozovat. Z předpokládaných 78 miliard, které mýtný systém podle předběžných odhadů do konce roku 2016 od dopravců vybere, připadne firmě Kapsch 17 procent z této částky.

Mýtné platí v ČR kamiony s hmotností od 12 tun od roku 2007 a v loňském roce na něm stát vybral rekordních 6,6 miliardy korun. Od loňského února se povinnost platit mýtné vztahuje také na nákladní auta od 3,5 tuny a od letošního roku mýtné podražilo o 25 procent na průměrnou částku pěti korun na kilometr.

Vydáno pod