Peking se utápí ve vlastní suti

Peking – Čína denně produkuje sto tisíc tun odpadu. Naprostá většina z tohoto množství se však na skládku nedostane, o recyklaci ani nemluvě. Stavebním firmám se to nevyplatí, proto odpad radši vyklopí na nelegální skládky. Společnosti tak radši riskují pokutu místo, aby zaplatily náklady na likvidaci. Hromadící se suť tak znečišťuje vodu i zemědělskou půdu.

Odvrácená strana stavebního boomu v čínském hlavním městě Pekingu nese jméno odpad. Odborníci odhadují, že druhá největší ekonomika světa pohltí čtyřicet procent světové produkce cementu a oceli. O to, kam s odpadem, už se ale firmy nezajímají. „Většina stavebního odpadu je na místech, která k tomu nejsou určena, tedy nelegálně. Znečišťuje se tak životní prostředí. Stejně jako klasické domovní odpadky špiní podzemní vody,“ tvrdí Čchen Ťia-Lung z Pekingského institutu stavebnictví a architektury.

Vedle moderních budov se tyčí nevzhledné skládky

Reportáž Jana Spilky (zdroj: ČT24)

Okraje měst se blýskají novými moderními budovami. Hned vedle nich ale vznikají nelegální skládky, které hyzdí město a jeho obyvatele obtěžují. „Minulý rok jsem se přestěhoval do rezidenční zóny. Tenhle odpad už tady byl. Když fouká vítr, písek létá všude. Když chceme vyjet ven branou, tak jsou všude přes silnici kameny,“ stěžuje si obyvatel Pekingu Wu Ťün.

Vláda ale na stížnosti obyvatel nedá. Stavební boom naopak podporuje. Letos hodlá postavit 10 milionů domů cenově dostupných pro chudší obyvatele. Životnímu prostředí nejspíš neuleví ani to, že chce stát srovnat se zemí více než padesát příměstských vesnic.

Řešení je v nedohlednu

Wu Ťien-Ming, manažer recyklační společnosti:

„I kdybychom začali recyklovat ve větší míře, náš problém to nevyřeší. Recyklované materiály totiž budou mnohem méně konkurenceschopné než ty původní.“

Problém jednoduché řešení nemá. Ze sta tun odpadu se jich podle zákona zlikviduje zhruba pouze pět. A jen necelá jedna tuna projde recyklací. Jediná továrna na recyklaci, která v Pekingu stojí, má přesto problém odpad sehnat. Pro stavební firmy je totiž levnější nechat ho tam, kde je.