Další nákupní centra se už v Česku neuživí

Praha - V Česku už není místo pro další nákupní centra. Shodli se na tom účastníci diskuze Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí. Trh je podle nich nasycený. Třeba v Praze, kde každoročně vyrostlo nejvíc nových center, se letos žádné větší otevřít nemá.

„Výstavba velkých nákupních center pomalu přestává mít kvůli nasycenosti trhu smysl,“ řekl Karel Šmerák z developerské společnosti Unibail-Rodamco. Podle Karla Zemana z firmy ING REIM může v Česku vzniknout maximálně ještě deset úspěšných nákupních center.

Z hlediska objemu nákupních ploch je podle Zemana Česko stále zhruba na 80 procentech průměru Evropské unie. Pokud se ale zohlední i koupěschopnost lidí, je Česko už nad průměrem unie.

Potíže umocněné hospodářskou krizí se nevyhnuly ani obchodním centrům v Praze, která je z hlediska koupěschopné poptávky nad celorepublikovým průměrem. Zatímco na vrcholu stavitelského boomu v roce 2002 vzniklo podle údajů poradenské společnosti CB Richard Ellis v hlavním městě pět nákupních center, loni se otevřely brány dvou významnějších projektů. Letos se v metropoli žádné větší obchodní centrum neotevře.

V roce 2012 už ale může výstavba nákupních center v hlavním městě znovu mírně oživit, uvedl dnes Tomáš Drtina ze společnosti Incoma GfK.