Skanska: ŘSD některé silnice reklamuje neoprávněně

Brno – Stavební společnost Skanska dnes opět zdůraznila, že odmítá vinu na většině kritizovaných závad na dopravních stavbách, které jí vytýká Ředitelství silnic a dálnic. To u ní reklamuje nebo hodlá reklamovat dopravní stavby v hodnotě zhruba 600 milionů korun. Stát na některých místech umístil i cedule, které mají upozornit na špatně provedenou práci. Skanska ovšem tvrdí, že některé reklamace jsou neoprávněné, a cedule, které nechalo ministerstvo rozmístit, v některých případech ani nejsou na úsecích, kde firma staví.

Jedním z příkladů neoprávněné reklamace je podle Skansky takzvaná Svitavská radiála, která je součástí městského okruhu v Brně. „Měli jsme technický problém s krytím výztuže, který odstraňujeme. Na druhou stranu je silnice ve výstavbě, proto nemůže být reklamována,“ uvedl člen představenstva stavební firmy Michal Reiter. Firma proto nechápe, proč Ředitelství silnic a dálnic o reklamacích hovoří. Reiter se domnívá, že jde o nedorozumění.

Skansce vadí také to, že se o reklamacích dozvídá nejdříve z médií a až poté dostane dopis od Ředitelství silnic a dálnic. Celkem podle Reitera ředitelství reklamuje asi 30 procent z velkých staveb, které firma pro stát dělá. „Některé reklamace mohou být oprávněné, některé oprávněné zčásti, některé ani nemohou nastat,“ uvedl Reiter. Podle něj to firmu poškozuje a má to dopad na zakázky v oblasti rezidenční výstavby bytů. Skanska je největším dodavatelem silničních staveb pro stát a zároveň mu na zhotovení prací nabídla největší slevy.

Skanska čelí mimo jiné kritice za stavbu dálnice D47 na úseku Hladké Životice – Bílovec na Ostravsku, kde se sesunul svah. Podle firmy se staví na nevhodném geologickém území. „Cesta v tomto místě asi neměla vůbec být,“ uvedl Reiter. Trasování je podle něj v kompetenci investora. „My nerozhodujeme o tom, kudy stavba půjde,“ dodal. Ředitelství podle firmy nyní účelově podle staré smlouvy reklamuje „něco z dávné minulosti“, co již uznalo za svou chybu. Firma naopak čeká, až jí ŘSD zaplatí zhruba 100 milionů korun, které mu vyfakturovala.

Skanska: Svodidla na D1 se měnila zbytečně

Skanska uvedla, že nedávno vyměnila 560 tlumicích prvků svodidel z celkového počtu asi 3 tisíc na úseku dálnice D1. Důvodem byly problémy s certifikací. „Pro nás bylo jednodušší je vyměnit než se o tom dohadovat,“ zdůraznil Reiter. Podle něj jsou nové i staré díly prakticky stejné, nijak neohrožovaly bezpečnost provozu a nebylo ani nutné na úseku dálnice omezovat rychlost na 100 kilometrů v hodině.

Ředitelství silnic a dálnic je ovšem jiného názoru. Jednotlivé komponenty svodidel jako například svodnice, sloupky a distanční díly podle něj neodpovídaly technickým parametrům a někdy nebyly vůbec označeny identifikační značkou výrobce, která zaručuje, že svodidla prošla příslušnými testy. To by mohlo ohrozit bezpečnost řidičů při nárazu do svodidla.