Vesmírný turismus rok od roku kvete

Los Angeles - Firem, které chtějí posílat turisty do vesmíru, přibývá. V současnosti testuje novou kosmickou loď v kalifornské poušti firma Virgin Galactic, druhý největší hráč na trhu vesmírných turistických letů. Ačkoliv se na první cestu chystá nejdřív příští rok, dosud prodala už přes 300 letenek. Jeden let vyjde asi na 3,5 milionu korun.

Milionář Denis Tito pracoval nejdříve pro NASA, pak ale z agentury odešel a začal budovat kariéru ve světě financí. Přitom nikdy nepřestal snít o cestě do kosmu a v roce 2001 se mu přání splnilo. Tito byl prvním pasažérem, který si koupil u americké Space Adventures komerční let do vesmíru v ruské raketě.

„Rusko se stalo zemí vesmírné turistiky. A vlastně jedinou zemí, která posílá turisty do kosmu. Úřady nás podporují a nikdy nám nekladly žádné překážky,“ říká šéf Space Adventures Sergej Kostenko.

Vesmírná turistika (zdroj: ČT24)

Vesmírný turista Richard Garriott:

„Pokud chceme otevřít cesty do vesmíru jako podnikatelský záměr, musí jít ceny dolů. Věřím, že soukromé firmy v Evropě i Spojených státech budou i o tomhle trhu hodně přemýšlet.“

Space Adventures vyslala do vesmíru dalších sedm zážitků chtivých turistů. Brzy by ale americká firma mohla čelit konkurenci. Miliardář Richard Branson z Virgin Galactic totiž už testuje vesmírnou loď, která by měla do tří let vozit lidi do kosmu pravidelně. Letenky prodává zatím za 200 tisíc dolarů, tedy zhruba 3,5 milionu korun. Zájem je obrovský a společnosti prý musí zákazníky až do roku 2013 odmítat.

Start raketoplánu
Zdroj: ČT24