Češi přecházejí od tvrdého alkoholu k vínu

Praha - Prodej lihovin v loňském roce klesl oproti roku 2009 o desetinu. Výrobci alkoholu za pokles viní stát. Ten loni u lihu výrazně zvýšil spotřební daň. Podle výrobců proto lidé čím dál více kupují pašovaný alkohol nebo přecházejí k vínu. U něj se totiž daň neplatí. Zvýšení daně navíc podle výrobců alkoholu peníze do státní pokladny nepřineslo.

Stát vybral o miliardu méně a lidé pijí stejně

Výkonný ředitel St. Nicolaus - trade Václav Gargulák:

„Stoupá spotřeba levných vín a tím vlastně ten cíl regulace spotřeby lihu a lihovin se jaksi míjí s účinkem. Myslím si, že trh je tímto zvýhodněním vín výrazně pokřivený.“

Reportáž Jiřího Böhma (zdroj: ČT24)

Stát plánoval na dani z lihu vybrat 7,5 miliardy korun. Nakonec ale získal o miliardu méně. Stát tak více peněz nevydělává a lidé zároveň pijí stejně, jen přecházejí k jinému alkoholu, stěžují si výrobci alkoholu. S tím ale ministr financí Miroslav Kalousek nesouhlasí. Daň se proto u vína měnit nebude. „Náklady na daně, zejména u těch malých plátců, by byly neadekvátně vysoké. Je velký problém, jak dát do relace výnos daně a administrativní náročnost,“ tvrdí náměstek ministra financí Ladislav Minčič

Výrobci tvrdého alkoholu se ale nevzdávají a přicházejí s dalším argumentem. Současný stav prý podporuje nelegální palírny. „Spotřeba už je stabilizovaná poslední tři měsíce, nicméně od zvýšení spotřební daně - od 1. 1. 2010 dochází k nárůstu prodejů černého, tedy nezdaněného lihu,“ dodává generální ředitel Stock Petr Pavlík.

Lahve dostanou speciální označení

A stát tentokrát dává druhé straně za pravdu. Zvýšený prodej nelegálního alkoholu skutečně zaznamenal, a chystá proto speciální systém značení všech lahví, které projdou celnicemi. Zjednoduší se tak namátková kontrola lahví ve skladech nebo i hospodách.

Zvýšená spotřební daň měla v roce 2010 dopad mimo jiné také na konzumaci čepovaného piva. Podle Českého svazu pivovarů a sladoven se vyrobilo 15,7 milionu hektolitrů piva, což bylo o 7,9 procent méně než v roce 2009. Naopak oblibě se těšila skupina jedenáctistupňových piv, jak doplňuje manažer Velkopopovického Kozla Vladimír Vaněk: „Rostoucí výtoč Kozla Medium koresponduje s požadavky pijáků piva, u kterých obliba jedenáctistupňových piv dlouhodobě narůstá, a zvyšuje se tak i podíl jedenáctek na trhu.“