Boty se vám po týdnu rozpadly? Smůla, koupili jste „módní obuv“

Praha – Obchodníci s obuví objevili nový trik, jak se vyhnout reklamacím. Stále čestěji nabízejí boty s označením módní obuv. Ta podle evropských norem nemusí splňovat téměř žádné požadavky na kvalitu provedení nebo odolnost materiálů. Určena je jen na příležitostné nošení. Proto, když se po týdnu každodenního nošení boty rozpadnou, obchodník nemusí reklamaci uznat.

Boty s označením módní nebo vysoce módní obuv byly, jak z názvu vyplývá, stvořeny pro přehlídková mola. Jejich předností je vzhled, kvalita je až na druhém místě. Ti, kteří si je kupují, často netuší, že jsou určeny jen ke krátkodobému nošení. Pokud v nich pobíhají celý den po ulicích, déle než pár týdnů jim zpravidla nevydrží.

Záruka platí, ale moc s ní nepochodíte

Módní obuv (zdroj: ČT24)

Stejně jako na každé spotřební zboží se i na módní obuv vztahuje dvouletá záruka. Přesto ale s jejich reklamací zákazník většinou neuspěje. Trik je v tom, že mu obchodník vždy jednoduše prokáže, že boty používal v rozporu s náročnými požadavky, například, že je nosil celý den - na což nejsou určeny - anebo s nimi přešel po dlažbě. Vrácení peněz pak nepřipadá v úvahu.

„Není to výmysl, který by byl specifikum pro Českou republiku. Přejali jsme ho v rámci harmonizace legislativy s Evropskou unií,“ vysvětluje Vlasta Mayerová z České obuvnické a kožedělné asociace. Právě unie rozdělila boty na společenské, vycházkové, rekreační, sportovní a módní.

V případě neúspěšné reklamace se zákazník může obrátit na znalce ve Zlíně, kteří závadu přezkoumají. Pokud uznají pochybení ze strany výrobce, dostane klient své peníze zpět. Pokud ale i znalec odpoví, že reklamace nebyla oprávněná, zákazník nejenže nedostane nové boty, ale navíc musí sám uhradit dvoutisícový poplatek za znalecký posudek.