I přes růst zisku Coca-Cola investory zklamala

New York - Největšímu světovému výrobci nealkoholických nápojů Coca-Cola stoupl v letošním prvním čtvrtletí čistý zisk o 18 procent na 1,9 miliardy dolarů (zhruba 31,3 miliardy korun). Firmě se podařilo zvýšit objem prodeje ve všech pěti geografických oblastech. Výsledky firmy nicméně zaostaly za očekáváním trhu. Odborníci z toho viní mimo jiné japonské zemětřesení.

Coca-Cola za necelý rok oslaví 120. narozeniny. Ještě v 19. století se prodalo asi 9 lahví denně, dnes se jich vyrábí 27 miliard ročně. Obliba nápoje pomohla firmě k titulu nejcennější značky světa a její akcie si tak za posledních 20 let připsaly 620 procent. „Poptávka po produktech této firmy, resp. její tržby vytrvale rostou, což je dáno přetrvávající oblibou jejích produktů mezi spotřebiteli,“ uvedl analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.

Počasí v prvním čtvrtletí Coca-Cole nepřálo

Kromě spotřebitelů ale ovlivňuje hospodaření firmy i počasí. V pozitivním slova smyslu to může být nadprůměrné horko, které poptávku po Coca-Cole zvyšuje. V prvním čtvrtletí tohoto roku ale poptávka kvůli zásahu přírody klesla. „Příčinou toho, že zisky i tržby zaostaly za očekáváním trhu, bylo i japonské zemětřesení, protože Japonsko tvoří asi 10 procent provozního zisku firmy,“ míní Moravanský.

I přes špatné první čtvrtletí je Coca-Cola podle slov amerického investora Warrena Buffetta stále „neuvěřitelný podnik“. Sám vlastní ve firmě téměř 10procentní podíl a o její budoucnosti nepochybuje.