Březen obchodníkům moc nepřál

Praha - Lidé v březnu zbrzdili svoje nákupy. Růst tržeb obchodníků byl nejslabší od začátku letošního roku. Meziročně se zvýšily jen o 2,1 procenta. V únoru přitom růst maloobchodních tržeb dosahoval 6,5 procenta. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad.

Češi opět začínají utrácet

Ředitel výzkumu společnosti Incoma Zdeněk Skála:

„Narůstá trochu nepotravinářské zboží pro domácnosti, taková ta elektronika, odívání, sport a podobně, což je dobré, protože to bývá zpravidla ten nejsilnější ukazatel toho, jestli nakupující věří budoucnosti, jestli hodlají trochu utrácet.“

Tahounem březnového růstu tržeb byl prodej motorových vozidel a nepotravinářského zboží. Více lidé nakupovali taky elektroniku a oblečení, tempa růstu tržeb v těchto kategoriích už ale byla ve srovnání s prvními měsíci roku pomalejší. Menší byly tržby z prodeje potravin.

Na druhou stranu může být řada nákupů jen těmi odloženými z loňska, kdy Češi ještě ekonomice příliš nedůvěřovali. Ať je to jakkoliv, podle Skály se na předkrizovou úroveň už nedostaneme. „To, co nás potkalo, to nějakým způsobem změní nákupní chování všech,“ dodává odborník. Lidé si navykli na nákupní chování pod vlivem akcí. Slevy byly dříve jen nástrojem obchodníků, jak přetahovat zákazníky konkurenci, teď si s tím ale řetězce nevědí rady. 

České příjmy rostou pomalu

Po očištění o sezonní vlivy se tržby v maloobchodě v březnu snížily reálně meziměsíčně o 1,1 procenta a meziročně očištěné pouze o pracovní a kalendářní dny se zvýšily o dvě procenta. „Lidem jejich příjmy rostou jen velmi pomalu, reálně dokonce klesají, ochota utrácet je slabá a i důvěra spotřebitelů je stále velmi nízká v porovnání s tím, jakou důvěru měli třeba před krizí,“ vysvětlil ekonom ČSOB Petr Dufek.