Jednání o dotacích na dopravu je opět blíž krachu

Praha - Kvůli sporu mezi vládou a kraji o to, kdo má platit ztrátu ze železniční dopravy, hrozí zrušení stovek vlaků. Schůzka mezi ministrem financí Miroslavem Kalouskem (TOP 09) a šéfem Asociace krajů Michalem Haškem (ČSSD), která měla spor vyřešit, totiž skončila krachem. Znovu se chtějí sejít v úterý. Kalousek ale trvá na tom, že slibované téměř dvě miliardy krajům na železnici nedá.

Stát už krajům příspěvky na dopravu škrtal

Kalousek navrhl snížit dvoumiliardový škrt o polovinu, požadoval za to ale, aby regiony žádné spoje nerušily. „Za předpokladu, že se kraje zaváží, že z vlastních prostředků ten dopad na občany budou minimalizovat,“ vymezil ministr dnes podmínky. Kraje ale s žádnými škrty nesouhlasí. Nelíbí se jim, že chce vláda dotace na ztrátové vlaky použít na dorovnání státní podpory stavebního spoření. „Nevidíme důvod, proč by mělo docházet k nějaké redukci, když pan Kalousek neumí napsat zákon, aby byl v souladu s ústavou,“ brání se ale Hašek.

Reportáž Petra Vaška a Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

Situace je tak patová. „Zákonná povinnost zajišťovat dopravní obslužnost v regionech je odpovědnost krajů, nikoliv státu,“ stojí si za svým Kalousek. Hašek ale rušení  státního příspěvku odmítá s tím, že by tento krok měl negativní dopady. Šéf Asociace krajů také ministrovi připomněl, že stát krajům zkrátil dotace na dopravu o zhruba 600 milionů už mezi roky 2009 a 2010. O dalších asi 600 milionů korun přijdou kraje podle Haška na výnosech sdílených daní i letos.

Mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob:

„Ministr financí navrhl nikoli zrušení, ale pouze redukci za předpokladu, že se kraje aktivně ze svých zdrojů budou podílet na minimalizaci dopadů těchto opatření.“

O dohodu se oba politici pokusí ještě v úterý. Pro kraje je totiž dotace zásadní. Hejtmani dokonce hrozí, že pokud jim vláda škrtne celé téměř dvě miliardy korun, bude to znamenat pro železniční dopravu v krajích kolaps. Třeba středočeský hejtman David Rath hrozí, že v jeho kraji může zaniknout 40 procent regionálních spojů. Problémy by nastaly i lidem, kteří ze Smiřic na Královéhradecku denně dojíždějí za prací či do školy do Hradce Králové nebo Jaroměře. V lepším případě by došlo k omezení tohoto spoje, v tom horším by si stovky lidí musely najít jinou alternativu.