ČD Cargo může upsat dluhopisy v objemu až šest miliard korun

Praha – Nákladní železniční dopravce ČD Cargo bude moci vydat dluhopisy až do výše šesti miliard korun. Česká národní banka mu totiž koncem minulého týdne schválila dluhopisový program. První tranši dluhopisů ve výši jedné miliardy korun vydá dceřiná firma Českých drah už v nejbližších týdnech. ČD Cargo je tak další státní firmou, která si během krize začala půjčovat na dluhopisovém trhu. Miliardové emise v posledních dvou letech upsaly České dráhy a Letiště Praha. Informuje o tom dnešní vydání E15.

Česká národní banka schválila nákladnímu železničnímu dopravci ČD dluhopisový program v objemu až šest miliard korun. První tranši dluhopisů využije firma k posílení cash flow a restrukturalizaci cizích zdrojů, konkrétně k přeměně krátkodobých cizích zdrojů na střednědobé, řekl deníku šéf ČD Cargo Jiří Vodička. Zda ale firma využije celou hranici šesti miliard korun, kterou jí ČNB schválila, není jisté. „Je to rámcový program, který nemusíme, ale můžeme vyčerpat,“ dodal Vodička. Tranše prý půjdou vždy po jedné miliardě korun. S dalšími emisemi firma přesto počítá ještě letos. Výnos druhé tranše by podle Vodičky měl být užit na investice.

Další emisi, tentokrát ale eurobondů až za 7,5 miliardy korun, údajně chystají i české dráhy, které finišují s přípravami. Agentura Moody's totiž dala Českým drahám na konci minulého týdne předběžný rating Baa1 s negativní vyhlídkou. Vodička uvedl, že rating Českých drah se týká celé skupiny. „My jsme se do procesu získání ratingu zapojili, týká se tedy i naší společnosti,“ řekl. Šéf české pobočky Moody's Petr Vinš dodal, že ČD Cargo může požádat o udělení ratingu přímo na konkrétní dluhopis a jeho hodnota se může od ratingu Českých drah lišit.

Rizikovost dluhopisů odvozují investoři od rizikovosti státu

ČD Cargo podle informací z trhu nebude mít problém své obligace prodat. Například České dráhy vydaly dluhopisy v objemu dvou miliard korun v době, kdy neměly žádný rating, přesto o ně byl mezi investory velký zájem. Obchodníci totiž rizikovost cenných papírů státních firem údajně odvozují od rizikovosti státu, neboť se počítá s tím, že za dluhy svých firem do určité míry ručí stát.