Předražené dopravní stavby možná připraví Česko o dotace z EU

Praha - Evropská unie nechce Česku platit předražené dopravní stavby. Její audit na ministerstvu dopravy odhalil podle zjištění České televize osm údajně velmi podivných velkých zakázek v hodnotě asi 4 miliardy korun. Pokud by vinou špatných výsledků v auditu Česko o peníze přišlo, mohly by peníze chybět na jiné dopravní projekty.

Pět mostů, okružní křižovatka a šest kilometrů silnice – cena 1,3 miliardy korun – tedy o 400 milionů víc, než bylo v plánu. Právě před půl rokem otevřený okruh kolem Nymburka je podle informací České televize jednou ze zakázek, která nesedí Evropské unii.

František Laudát (TOP 09):

„Pokud by došlo k tomu, že by Evropská unie skutečně sáhla k tomu nejhoršímu a zastavila by spolufinancování dopravní infrastruktury, byla by to další hodně nepříjemná kapka do už tak krizového rozpočtování dopravní infrastruktury.“

Pochybnosti Evropské unie mělo vzbudit kromě nymburského obchvatu dalších 7 staveb. Všude se jedná o neobvykle drahé vícepráce. Ministerstvo dopravy ovšem tvrdí, že jeho stavební zakázky jsou v pořádku a vícepráce, byť je to pro unii nepochopitelné, jsou opravdu nezbytné.

Zpráva evropského dvora auditorů ale ukazuje nejenom na drahé vícepráce, ale taky na podivné zadávání veřejných zakázek. V unii je už déle známý případ kolínského železničního mostu. Jeho zvednutí o 70 centimetrů a možnost vyklápění stály 1,5 miliardy korun. Most má být dokončen letos v červnu. Oproti původním propočtům cena v soutěži vzrostla více než trojnásobně. Podle Ředitelství vodních cest to ale není nijak překvapivé. Změnily se prý požadavky na stavbu.

Ministerstvo si nechce v Bruselu utrhnout další ostudu

Přestože ministerstvo tvrdí, že stát nijak nepochybil, rozhodlo se pozastavit všechny žádosti o evropské peníze a raději je přezkoumat. Speciální tým prověří nejen objem víceprací, se kterými původní projekt nepočítal, ale i způsob, jakým byly zakázky vysoutěženy. „Chceme odhalit chyby dříve, než by na ně přicházela Evropa, chceme předejít možným komplikacím, které bychom mohli mít,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Podle Transparency International je ale postup ministerstva přinejmenším zvláštní. „Může to nasvědčovat tomu, že existuje nějaká znalost, že ta výběrová řízení jsou nadstandardní,“ míní vedoucí právní poradny Transparency International Vladan Brož.

Kdyby dotační kohoutek vyschnul, peníze by chyběly

Celkově Česko počítalo s tím, že od Evropské unie dostane 60 miliard korun. Pokud ale unie dotace zastaví, bude muset Česko chybějící peníze doplatit ze svého. Zkrátka by tak mohly přijít jiné dopravní projekty, třeba obchvaty, které mají obcím ulehčit od dopravní zátěže.

„V sázce je 140 milionů eur, jsou určené například na silnice, železnice – větší i menší projekty infrastruktury,“ zdůraznil mluvčí Evropské komise pro regionální rozvoj Ton van Lierop. Brusel nicméně zároveň uklidňuje – seškrtání dotací je až poslední krok. Teď stačí vyjasnit kritické zakázky přibližně za 4 miliardy korun.

Ministerstvo dopravy zatím neví, kdy o peníze znovu požádá. Chce to ale stihnout do konce roku. Evropská unie oproti tomu čeká vysvětlení daleko dřív – už do prázdnin.