Krize cestovního ruchu je podle CzechTourismu zažehnána

Praha - Podle agentury CzechTourism je krize cestovního ruchu, která začala v roce 2009, pravděpodobně již zažehnána. Mojmír Mikula z centrály cestovního ruchu CzechTourism dodal, že v letošním roce je celosvětově možné očekávat zvýšení počtu příjezdů turistů o čtyři procenta, v Česku bude nárůst příjezdů obdobný. Navíc podle údajů Českého statistického úřadu se v Česku dlouhodobě mění struktura hostů. Mírně ubývá Němců a Holanďanů, přijíždí ale více turistů z Ruska. Nárůst počtu příjezdů a přenocování potvrzují statistiky ČSÚ za první tři měsíce letošního roku.

„Cestovní ruch je odvětví ekonomiky, které se velmi snadno nechá ovlivnit krizí, jako jedno z prvních se z ní ale dokáže zotavit,“ vysvětlil Mikula. Podle něj je pro český cestovní ruch dobrou zprávou, že mezi nejdůležitějšími zeměmi z hlediska příjezdového ruchu opět nastává chuť cestovat do zahraničí.

Česko má stále dobrý poměr cena vs. kvalita

Česká republika je z pohledu německých a britských návštěvníků stále chápána jako země s velmi přívětivým poměrem ceny a úrovně poskytovaných služeb. Podle šetření CzechTourismu úroveň a množství pořízených služeb za 100 eur (zhruba 2 400 korun) v České republice odpovídá službám v Německu v hodnotě 130 eur.

Za poslední desetiletí se proměnila skladba národností turistů, kteří do Česka míří nejčastěji. Ještě před lety byli dominantní Němci, kteří tvořili bezmála 60 procent takzvané „velké pětky“. Naši západní sousedé ale zájem o tuzemsko postupně ztrácí a nastupují Rusové.

Mojmír Mikula, CzechTourism:

„Máme velké rezervy ve službách, a to především v chování personálu… Možná si nejsou jisti v cizích jazycích, a proto s cizinci nekomunikují.“

Podle Mikuly je z pohledu Rusů, tedy druhé nejpočetnější skupiny zahraničních návštěvníků, významným údajem loňský reálný růst příjmů obyvatel Ruské federace o 4,3 procenta. Ruští turisté Česko chápou jako západní zemi a dovolenou zde vnímají jako velmi prestižní. Výhodou Česka oproti zemím západní Evropy je také to, že mnoho ruských návštěvníků, obzvláště starší generace, očekává, že se v Česku domluví mateřským jazykem.

Turistika se na HDP podílí zhruba třemi procenty

Turistika znamená podle Marie Bouškové, ředitelky odboru statistiky služeb ČSÚ, pro českou ekonomiku nezanedbatelnou část příjmů. Podíl cestovního ruchu se na tvorbě HDP pohybuje okolo tří procent. Z hlediska zaměstnanosti vytváří turistický ruch zhruba tři až pět procent všech pracovních míst v Česku.

Lidí, kteří se do České republiky vypravili na dovolenou, za deset let výrazně přibývalo. Až na dva velké výkyvy. První nepřízni turistů Česko čelilo po velkých záplavách v roce 2002. Podobný propad se opakoval před dvěma lety, kdy jak Evropané, tak zaoceánští turisté šetřili, kde se dalo.
Nejvíc rekreantů navštíví v srdci Evropy hlavní město a Karlovy Vary. „V Praze počet turistů stabilně roste, ale ne nijak převratným nebo dvouciferným tempem,“ dodala Boušková.

Agentura CzechTourism také zveřejnila šest nejčastějších asociací, které se turistům vybaví, když se řekne Česko. Aktuálně se na prvních dvou příčkách drží Praha a české pivo. Jako třetí turisty napadne Švejk - pro cizince stále postava s typicky českou mentalitou. Mezi Poláky a Maďary jsou velmi známé české filmy. Následuje hokej a také události roku 1968.