Ministr dopravy plánuje reorganizaci Ředitelství silnic a dálnic

Praha - V příštím roce by ministerstvo dopravy chtělo více než ztrojnásobit peníze na dopravní výstavbu z národních zdrojů. Jen za letošek tímto způsobem získal Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) zhruba deset miliard korun. Pro příští rok pak má předběžně rozjednáno 20 miliard korun a dalších 12 miliard by ještě potřeboval, jak dnes zdůraznil ministr dopravy Radek Šmerda. K rychlejší dopravní výstavbě by podle něj měla přispět i přeměna Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na akciovou společnost ve vlastnictví státu.

„Chci, aby vláda dodržovala programové prohlášení, tedy aby investice do výstavby silnic nesnižovala,“ vysvětlil ministr. Podle něj bude zvýšení příspěvku státu pro příští dva roky o 12 miliard korun stačit na „přežití klinické smrti“ v oboru. Celkový rozpočet SFDI, z něhož se dopravní výstavba financuje, se kvůli úsporným opatřením pro letošní rok snížil na 61,3 miliardy korun z loňských 96 miliard korun. Kromě přímých státních příspěvků směřují do rozpočtu fondu peníze také z mýtného, Evropské unie, silniční a spotřební daně.

Reorganizace ŘSD bude nezbytná

Podle Šmerdy však bude nezbytná reorganizace příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic na akciovou společnost stoprocentně vlastněnou státem. Příspěvková organizace je podle něj naprosto neefektivní, nemůže podnikat a získávat peníze jinak než formou příspěvků od státu. „Máme problémy zaplatit kvalitní odborníky,“ uvedl generální ředitel ŘSD Jiří Švorc. Podle něj je jedním z hlavních problémů ředitelství vysoký průměrný věk zaměstnanců, který se blíží padesátce.

Ministr argumentoval, že získat více peněz na dopravní výstavbu je potřebné mimo jiné i kvůli placení za zakázky, na něž byly uzavřeny smlouvy za předchozích ministrů. Objem těchto zakázek se v nejhorším případě může vyšplhat na 23 miliard korun. „U mnohých z těchto staveb ani nedoběhla stavební řízení, nebyly a nejsou pro ně vyčleněné prostředky,“ vysvětlil Švorc. Podle něj jsou smlouvy u těchto zakázek s dodavateli závazné, a pokud na nich budou stavební firmy trvat, bude nezbytné najít dodatečné financování.

V minulosti navrhoval zvýšení prostředků pro SFDI Svaz podnikatelů ve stavebnictví a část sněmovního hospodářského výboru tím, že by fond dostával větší podíl ze spotřební daně z paliv a maziv. V současné době do rozpočtu SFDI směřuje 9,1 procenta z vybrané daně. Každé navýšení podílu o deset procent by podle Svazu podnikatelů ve stavebnictví znamenalo příjem ve výši devíti miliard korun. Tuto formu zvýšení prostředků SFDI ale odmítá ministerstvo financí. Podle mluvčího ministerstva Ondřeje Jakoba by tyto peníze chyběly na jiných místech.

Ředitelství silnic a dálnic
Zdroj: ČT24