Manažeři českých firem stále nevidí budoucnost nijak růžově

Praha – Manažeři českých firem jsou proti těm zahraničním mnohem pesimističtější. Ačkoliv nejhorší období krize má světová ekonomika podle nich za sebou, s větším výdělkem za letošní rok většina z nich nepočítá. Jen 13 procent šéfů více než dvou stovek tuzemských podniků je přesvědčeno, že se jejich firmě letos bude dařit. Oproti tomu jejich kolegové ve zbytku světa - šéfové zahraničních koncernů by si na svou firmu vsadili v necelých padesáti procentech případů. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu sítě poradenských společností PricewaterhouseCoopers (PwC). 

Důvodů, proč manažeři tuzemských firem svým podnikům příliš nevěří, je podle PricewaterhouseCoopers více. „Jeden z nich spočívá v tom, že český národ je poměrně skeptičtější. Druhé takové odbornější vysvětlení spočívá v tom, že česká ekonomika je subdodavatelská, dodává například do Německa, tudíž je tam více prvků, než se dostaneme ke koncovému spotřebiteli, a tedy větší nejistota,“ řekl ČT24 partner PricewaterhouseCoopers Jiří Halouzka.

Opatrnější jsou šéfové českých firem také v oblasti investic. Plánované projekty zvažují důkladněji než dříve. „Šéfové tuzemských firem si zřejmě uvědomují rizika a nástrahy, které s sebou nese křehké globální oživení. Bude to boj o zdroje i trhy, boj o nejschopnější zaměstnance i nejlepší zákazníky,“ řekl k výsledkům průzkumu řídící partner PwC Jiří Moser.

Video Reportáž Michaely Polákové
video

Reportáž Michaely Polákové

Reportáž Michaely Polákové

16.5.2011 E21:00

Rozhovor s Jiřím Halouzkou

Dennis M. Nally, generální ředitel PwC

„Těch českých třináct procent je vlastně logických, pokud tím šéfové českých firem myslí růst pouze v rámci republiky. I mezi globálními lídry vidí příležitost k růstu doma. Vše se obrací k ekonomikám, jako je Čína, Indie a jen necelá třetina Brazílie. Ty rostou tempem, které dalece převyšuje vyspělý svět.“

České firmy zatím moc nehýří ani odvahou expandovat do zahraničí, i když oproti loňsku je těch, které se kroku za hranice nebojí, dvakrát víc, tedy celá čtvrtina. Téměř polovina dotázaných manažerů nicméně stále chce vytěžit co nejvíce z trhů, na kterých působí už nyní a další expanzi neplánuje.

Výsledky průzkumu ale nemusí být pro Česko až tak černé, jak se na první pohled zdá. Firem, které plánují výrazně propouštět, tedy snížit počet zaměstnanců o více než osm procent, jsou jen necelá dvě procenta. Loni jich přitom bylo desetkrát tolik. Celkově by na rozdíl od loňského roku mělo více firem zaměstnance přijímat než propouštět.