Kalousek nakonec peníze regionálním vlakům pošle

Praha - Ministr financí Miroslav Kalousek dotace na regionální vlakovou dopravu letos nakonec neomezí. Částečně tak ustoupil železničním odborům, které kvůli snížení dotací zvažují v rámci tří týdnů demonstraci. Příspěvek se má podle ministra Kalouska snižovat až příští rok, a to o 600 milionů na dvě miliardy. Zbytek peněz pak musí kraje najít samy. Proti tomu ale už teď protestuje jejich asociace a její předseda Michal Hašek prohlašuje, že takový škrt je nepřijatelný. Navíc žádný z krajů neobdržel od státu květnovou dotaci na železniční dopravu, celkem jde o více než 200 milionů korun.

„O těch 600 milionů korun každý rok budou muset kraje redukovat některé své populistické sliby svým voličům, jako například vození dětí do školy zadarmo nebo cokoliv jiného,“ prohlásil Kalousek ve vysílání Rádia Impuls.

Hašek omezení rozpočtu kritizuje

Ovšem snížení peněz na regionální vlaky kritizuje pro server iDNES.cz šéf Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek: „Budeme dál jednat, krácení je pro regiony nepřijatelné.“ Podle něj není důvod k destrukci dlouhodobé dohody vlády s kraji. Podle něj už kraje „čarováním Nečasovy vlády se stavebním spořením“ přišly o 600 milionů korun na příjmech z daní. I v jeho kraji květnová dotace 22,4 milionu chybí.

V květnu nedostal dotaci na železniční dopravu žádný kraj

Zastavení květnových dotací potvrdil mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob. Resort financí podle něj řeší situaci po rozhodnutí Ústavního soudu ohledně stavebního spoření. Chce dodržet schválený deficit státního rozpočtu, a proto se výdaje musí někde ušetřit, dodal.

Podle původního plánu chtěl Kalousek krajům odebrat celou částku, což by přineslo zásadní omezení regionálních vlaků. V některých regionech doplácí stát krajům na vlaky až polovinu všech peněz, za které si je hejtmani objednají. Hašek uvedl, že v případě zrušení státního příspěvku na regionální železniční dopravu, by se podle nejhorších scénářů mohla dopravní obslužnost snížit až o 40 procent, což by pocítila většina obyvatel republiky.

Dohodu mezi státem a kraji o pravidelných příspěvcích na regionální železniční dopravu uzavřela úřednická vláda Jana Fischera. Vyplývá z ní, že kraje ročně dostanou 2,6 miliardy korun na regionální železniční tratě s tím, že dohoda platí do roku 2019. Podle Kalouska toto memorandum zřejmě ale není právně závazné a k věci si nechá vypracovat odborný posudek. Definitivní podobu dotací na vlaky má projednávat příští týden vláda.